جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بنیاد امامت

حوزه/ پس از تأکیدات و حمایت­‌های مراجع عظام، با راه اندازی «درس خارج امامت» در سال ۱۳۸۳توسط آیت الله سید علی میلانی رقم خورد و ...

خبرگزاری «حوزه» ساختمان جدید مرکز تخصصی امامت اهل بیت (علیهم السلام) با حضور آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و جمعی از مسئولان حوزه پنجشنبه، 9 مهرماه جاری از ساعت 10 صبح مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری حوزه به بهانه افتتاح ساختمان جدید این مرکز گزارشی از اهداف و فعالیت های بنیاد امامت زیر نظر آیت الله میلانی از اساتید و شخصیت های علمی حوزه را منتشر کرد.

بر پایه این گزارش، در اساسنامه این مرکز آمده است؛ فقدان مرکزی تخصصی که به امر بنیادین امامت در حوزه‌های علمیه بپردازد و نیازهای روزافزون جامعه اسلامی و هجمه­‌های مخالفان و معاندان امامت و ولایت را بررسی نماید، ضرورت تأسیس نهادی مستقل و تخصصی در حوزه امامت را بیش از پیش نمودار می­‌ساخت، تا ضمن جبران خلأهای موجود، پاسخ­گوی نیازهای علمی، آموزشی و فرهنگی این عرصه در داخل و خارج کشور باشد.

گام­های نخست در این مسیر، پس از تأکیدات و حمایت­‌های مراجع عظام، با راه اندازی «درس خارج امامت» در سال 1383توسط آیت الله سید علی میلانی رقم خورد و سپس «واحد احیای آثار امامت» زیر نظر این استاد مطرح حوزه آغاز به‌کار نمود.

سپس با کسب مجوز­های رسمی و افتتاح «مرکز آموزش‌های تخصصی امامت و گزینش بیش از 50 طلبه، آموزش دروس امامت در حوزه، شکل گرفت و در پی آن ضرورت توسعه تحقیقات با موضوع امامت و نیز احیای فرهنگ ولایت اهل بیت (علیهم السلام) در بین نخبگان و توده‌های مردم، سبب شد، ایده تأسیس مؤسسه‌ای جامع در این عرصه مدنظر قرار گیرد.

بر این اساس با تأیید و مجوز نهادها ذی ربط در راستای تقویت مذهب حقه جعفری، «بنیاد فرهنگی امامت» تأسیس و به صورت رسمی کار خود را از سال 1387 آغاز و به صورت غیر انتفاعی با حمایت مادی و معنوی مراجع عظام و خیرین علاقه‌مند متناسب با امکانات‌، به توسعه فعالیت‌های امامت پژوهی می‌پردازد اقدام می­نماید.

*فعالیت­های بنیاد فرهنگی امامت

این بنیاد در راستای حسن انجام مأموریت خویش، فعالیت­ها و برنامه­های ذیل را جهت نیل به اهداف تعریف شده، در دستور کار خود قرار داده است:

الف) حوزه آموزش

- برگزاری دوره­های رسمی سطح سه و چهار امامت ویژه طلاب حوزه علمیه در قالب مرکز تخصصی امامت؛

- طراحی و برگزاری دوره‌های عمومی امامت ویژه سطوح مختلف علاقمندان در سراسر کشور در قالب دوره­های آشنایی، پایه و پودمانی؛

- برگزاری دوره­های روش تبلیغ، تدریس، مناظره با گرایش امامت؛

- ارائه خدمات مشاوره­ای به مؤسسات، محققین، کارشناسان امر؛

- استعدادسنجی و هدایت نخبگان به گرایش­های تحقیق، تدریس، تبلیغ و فعالیت­های اجرایی امامتی؛

- پشتیبانی و حمایت از فعالیت­های علمی ـ آموزشی در عرصه امامت؛

ب) پژوهش

- انجام پژوهش­های تخصصی در قالب پژوهشکده امامت و گروه­های علمی ـ پژوهشی مربوطه؛آیت الله میلانی موسس بنیاد فرهنگی امامت

- پاسخ­گویی مستدل و علمی به سؤالات و شبهات مطرح شده در حوزه امامت؛

- تدوین و تألیف مقالات و کتب تخصصی در موضوعات مختلف امامت؛

- اجرای نشست­ها و همایش­های علمی ـ تخصصی در حوزه امامت؛

- تولید نشریات تخصصی امامت پژوهی؛

- راه­اندازی کتاب­خانه تخصصی امامت؛

- راه اندازی وب سایت تخصصی امامت؛

- شناسایی و پشتيباني علمي از شخصيت­هاي حقيقي، حقوقي و نيروهاي مستعد در عرصه امامت؛

ج) حوزه فرهنگی ـ تبلیغی

- شناسایی ظرفیت­های انسانی، فرهنگی و گروه­های فعال جهت اجرای فعالیت­های امامتی؛

- ساماندهی امور تبلیغ و پیگیری اعزام مبلغین متخصص امامت؛

- برگزاری نشست­ها و برنامه­های عمومی با موضوع امامت؛

- ایجاد یا تقویت کتاب­خانه­های امامتی در مساجد، حسینه­ها و سایر اماکن عمومی؛

- حمایت از فعالیت­ها و برنامه­های فرهنگی ـ تبلیغی امامتی؛

- تهیه و توزیع بروشورها، جزوات و سایر اقلام فرهنگی امامتی؛

- برگزاری جشنواره­ها، مسابقات و سایر برنامه­های مؤثر فرهنگی با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی دیگر.

*معاونت ها و بخش های بنیاد

بنیاد فرهنگی امامت به منظور روان سازی فعالیت های خود در قالب پنج معاونت متشکل از؛ معاونت آموزش، پژوهش،  فرهنگی-تبلیغی، امور نمایندگی ها، منابع انسانی و پشتیبانی، طرح و برنامه و نیز واحدهایی چون، روابط عمومی، انتشارات و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند.

*بخشی از دستاوردها

«تشکیل 7 دوره آموزشی تخصصی سطح 3 امامت و فارغ التحصیلی 120 طلبه»، «برگزاری 2 دوره آموزشی آشنایی با امامت برای دانشجویان دانشگاه قم»، «23 دوره آموزشی مبانی امامت برای طلاب 8 شهرستان کشور با حضور 480 طلبه ایرانی و غیر ایرانی»، «56 دوره آموزشی مقدماتی آشنایی با امامت برای طلاب 31 شهرستان کشور با حضور 5 هزار طلبه»، « دوره آموزشی مبانی امامت برای طلاب عراق در مدرسه الامامه نجف اشرف (شعبه بنیاد فرهنگی امامت) با حضور 80 طلبه» و «برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های آشنایی با امامت و برپایی نمایشگاه های تخصصی در حدود 100 مرکز دانشگاهی و حوزوی» از دستاوردهای آموزشی بنیاد فرهنگی امامت بوده است.

*انتشار فصلنامه

همچنین «انتشار 15 شماره از فصلنامه امامت پژوهی»، «راه اندازی و مدیریت سایت امامت پژوهی»، «راه اندازی تالار گفتگو و مرکز پاسخگویی به شبهات امامتی»، «تألیف و تحقیق حدود 25 کتاب»، «تأسیس پژوهشکده امامت»، «اجرای پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی» و «فعال سازی دبیرخانه کنگره بزرگداشت مرحوم علامه میر حامد حسین هندی با مشارکت برخی از نهادها و سازمان های حوزوی و فرهنگی کشور در زمستان 1395» از جمله فعالیت های پژوهشی گذشته و حال این بنیاد می باشد.

*حضور فعال در مجامع علمی

بر پایه این گزارش «حضور در نمایشگاه آثار پژوهشی مؤسسات فرهنگی پژوهشی با حضور مقام معظم رهبری»، «برگزاری غرفه آشنایی با امامت و پاسخ گویی به شبهات امامت در نمایشگاه های بین المللی کتاب سال تهران و نمایشگاه بین المللی قرآن و انتخاب غرفه برتر در نمایشگاه بین المللی قرآن سال 94 تهران»، «برگزاری نمایشگاه 10 روزه «پیمان وفاداری» در دانشگاه قم با موضوع جریان شناسی تکفیری»، «برگزاری اردوی زیارتی، علمی یک هفته ای مشهد مقدس ویژه ممتازین دوره های تخصصی»، «برگزاری 4 گردهمایی ویژه همسران دانشجویان و طلاب امامت پژوه  به منظور آشنایی با مباحث امامت»، «راه اندازی ستاد بزرگداشت ایام دهه ولایت» و «برگزاری اردوهای علمی تربیتی یک روزه با حضور مدیران عالی بنیاد» از دیگر فعالیت های فرهنگی بنیاد به شمار می رود.

*احداث نمایندگی

بنیاد امامت در راستای توسعه فعالیت­های خویش، اقدام به راه­اندازی نمایندگی­های فعال در سطح کشور و خارج نموده تا بتواند در حد وسع، جهت ترویج معارف ناب اهل­بیت (علیهم السلام) به جامعه مخاطب تلاش نماید و هم اکنون این بنیاد در شهرهای «تهران»، «نجف اشرف» و «مشهد مقدس» نمایندگی و در شهرهای «تبریز»، «گرگان»، «یزد» و «اصفهان» شعبه دارد.

* مرکز تخصصی امامت اهل بیت (علیهم السلام)

مرکز تخصصی امامت اهل بیت (علیهم السلام) از زیرمجموعه های بنیاد فرهنگی امامت می باشد که از سال 1390 به عنوان یکی از مراکز تخصصی سطح 3 حوزه علمیه قم به شمار می رود و امسال هفتمین دوره خود را آغاز نموده است.

امامت، تاریخ وکلام از مهمترین عناوین درسی این مؤسسه بوده که با بهره گیری از اساتید برجسته حوزه انجام می پذیرد.

پذیرش سطح 4 رشته امامت و تدوین سند نظام جامع آموزشی، تربیتی مرکز از برنامه های آینده آموزش تخصصی این مؤسسه می باشد.

پیگیری امور پایان نامه ها، برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی و مهارتی و طراحی برنامه های آموزشی و پژوهشی از فعالیت های پژوهشی مرکز تخصصی امامت اهل بیت (علیهم السلام) عنوان شده است.

برگزاری نمایشگاه های عرضه آثار آیت الله میلانی و «فصلنامه امامت پژوهی» برای امامت پژوهان و مرتبطین با مرکز، برنامه های ویژه برای دانشگاه قم، اردوهای یک روزه تفریحی، علمی و تربیتی، گردهمایی همسران امامت پژوهان به منظور آشنایی با مباحث امامت و برگزاری اردوی مشهد مقدس برای ممتازین از برنامه های فرهنگی مؤسسه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» افتتاح ساختمان جدید این بنیاد فعال و پویا پنج شنبه با حضور حضرت آیت الله صافی برگزار خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha