پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام عقیل الکاظمی، استاد علوم بیولوژیک دانشگاه المستنصریه عراق

حوزه/ شیخ عقیل الکاظمی گفت: برنامه های موسسه امام خمینی(ره) که در شهر کاظمین فعالیت می کند، در راستای اتحاد امت اسلامی به ویژه عراق طراحی شده است زیرا معتقدیم که راه مقابله با فتنه عراق، وحدت اسلامی است.

حجت الاسلام عقیل الکاظمی، استاد علوم بیولوژیک دانشگاه المستنصریه عراق و مدیر مؤسسه امام خمینی(ره) این کشور است. وی همچنین عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو جمعیت جهانی بازپس گیری حق ملت فلسطین است و فعالیت هایی در زمینه همگرایی حوزه های علمیه و دانشگاه های عراق داشته است.

موسسه امام خمینی(ره) عراق؛ در خدمت وحدت اسلامی

شیخ عقیل الکاظمی در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» درباره فعالیت های این موسسه گفت: هدف از تاسیس موسسه امام خمینی(ره) در عراق، تقریب میان مذاهب اسلامی در عراق می باشد، زیرا عراق به خاطر وجود اشغالگران آمریکایی گرفتار یک جنگ داخلی شده و داعش همچنان در عراق مرتکب جنایت می شود و ما تصمیم گرفتیم گروهی متشکل از علما و دانشگاهیان شیعه و سنی و حتی مسیحی را تاسیس کنیم که این مؤسسه اکنون با هماهنگی مؤسسه نشر و آثار امام خمینی در تهران فعالیت می کند.

وی ادامه داد: برنامه های موسسه امام خمینی(ره) که در شهر کاظمین فعالیت می کند، در راستای اتحاد امت اسلامی به ویژه عراق طراحی شده است زیرا معتقدیم کحجت الاسلام عقیل الکاظمی، استاد علوم بیولوژیک دانشگاه المستنصریه عراق ه راه مقابله با فتنه عراق، وحدت اسلامی است و در این راستا از گفتمان معتدل و میانه رو حمایت می کنیم تا شیعه و سنی به مقدسات هم احترام بگذارند و نشست های زیادی در این زمینه برگزار کرده ایم و مطالبی را نیز چاپ و منتشر کرده ایم.

استفاده از تجربه ایران در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه

وی در خصوص شرایط علمی و فرهنگی در عراق خاطر نشان کرد: پس از اشغال عراق و سرنگونی صدام، عراق شاهد تحول بزرگی در زمینه علوم معاصر و روزآمد شدن و همگام شدن با کاروان پیشرفت جهانی داشت. در این دوره بود که ما برخی جمعیت های علمی را برای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران تاسیس کردیم تا با مؤسسات علمی و دانشگاهی و اسلامی ایران ارتباط برقرار کنند و علاوه بر این، در زمینه ارتباط دانشگاه و دانشجویان با حوزه نیز اقداماتی را انجام دادیم.

شیخ عقیل الکاظمی گفت: مشکل ما در عراق این است که میان حوزه علمیه و دانشگاه ها شکاف وجود دارد و برای برطرف کردن این فاصله از تجربه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردیم و گروه های متعددی را به ایران فرستادیم و دیدارهای متعددی در این زمینه با حوزه و دانشگاه ها صورت گرفت که منجر به تقویت روابط ما شد و اینکه بتوانیم در برابر حملات ضد دینی و سکولار غربی بایستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha