چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله فقیه احمدی یزدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه بر لزوم توسعه و ترویج و احیای نماز جماعت عید غدیر خم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله احمدی فقیه یزدی امشب در مراسم رونمایی از کتاب « شرح و تبیین سنت جماعت در نماز روز عید غدیر»، گفت: غدیر خم یک واقعه محدود به یک زمان و محدودیت خاص نیست و در میثاقی که انبیای الهی داشتند همه با این روز نیز میثاق کردند.

وی افزود:  جریان نورانی غدیر از نفس و روح انسان و روحی که خداوند در کالبد انسان دمید با انسان بوده است و ارواح همه دنیا با این واقعه الهی در ارتباط بوده است.

این استاد حوزه بیان کرد:  همه ملائکه نیز با این روز بزرگ و الهی ارتباط و عهد و میثاق دارند و این عید جشن عید و میثاق ملایکه نیز می باشد و آسمان و زمین در این روز با مولا بیعت کردند.

وی گفت:  همه جماعات و اجتماعات در اسلام با اجازه شرع صورت گرفته است و در اعیاد بزرگ الهی و روز جمعه نیز، نماز جمعه با اجازه شرع انجام می شود و در روز عید غدیر خم نیز نماز عید غدیر به صورت جماعت سفارش شده است و بزرگان ما بر آن تاکید داشته اند.

این استاد حوزه بیان کرد: مساله غدیر از مهمترین اعیاد مسلمانان بلکه بزرگترین عید است و اسناد صحت حدیث و جریان غدیر به صورت مختصر و مفصل در کتب شیعه و اهل سنت بیان شده است و جای هیچ شک و شبهه ای ندارد.

وی گفت: نماز جمعه عید غدیر سابقه کهن و دیرینه ای در اسلام و در جوامع اسلامی داشته است و اولیا و ائمه(ع) ما نیز نسبت به این نماز نگاه ویژه ای داشتند و این سنت را رواج می دادند وعلمای ما نیز در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه و ترویج این سنت الهی داشتند.

آیت الله فقیه یزدی اظهارکرد: یکی از بزرگترین علمای شیعه که به این امر اهتمام داشتند، مرحوم شیخ مفید بودند که نماز عید بسیار باشکوهی با حضور اهل سنت و شیعه در میدان بغداد برگزار کردند که این مساله نشان می دهد که تا چه اندازه علمای ما نسبت به این سنت الهی اهتمام داشتند.

وی گفت: آیت الله العظمی صافی نیز در سالهای اخیر اهتمام جدی نسبت به این مساله داشتند و نسبت به اهمیت نماز عید غدیر سفارشاتی دارند؛ مرحوم احمدی فقیه یزدی نیز که از اساتید حوزه بودند به شکل جدی در این زمینه ورود کردند و سالها درس خارج را در این زمینه برگزار کردند.

آیت الله فقیه یزدی یادآورشد: دروس خارج ایشان نیز توسط بانو مجتهد صفاتی جمع آوری شده است و ایشان کار ماخذشناسی و سندشناسی و تنظیم دقیق این آثار را بر عهده گرفت و این کار را به خوبی به انجام رساند.

وی با اشاره به زحمات فراوان مرحوم شیخ صدوق در زمینه توسعه وترویج فرهنگ تشیع گفت: مرحوم شیخ صدوق از بزرگترین علمایی بود که با تلاش گسترده خویش مردم ایران را به تشیع و مکتب امامت آشنا کردند وشهر به شهر ایران و کشورهای اطراف را گشت تا این همه حدیث را شهر به شهر از منابع و کتابخانه ها و علمای بلاد جمع آوری کرده و مردم را با این انوار نورانی آشنا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha