جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مداحان با اشعاری که حاوی مضامین اخلاقی، پند و نصیحت می باشد، نقش هدایتگری را در جامعه ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی  امشب در همایش بزرگ مداحان که با حضور هیئت‌های مذهبی استان قم در موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره)  برگزارشد، اظهارداشت: مداحان و شعرا همانقدر که بر صراط مستقیم حرکت می کنند، می توانند هدایتگر مردم باشند، اما در صورتی که بر خط انحراف حرکت کنند، می توانند پیشقراول لشکر گمراهان باشند.

نویسنده کتاب « تفسیر علمی قرآن»، ادامه داد: یکی از ویژگی های اصلی مداحان از نظر قرآن این است که آن مداح چیزی را بر زبان آورد و به مردم بگوید، که خود به آن عمل کند.

این کارشناس مسائل دینی و تربیتی بیان داشت: طبق آیه شریفه قرآن، مداحان و شعرایی که عاقبت به خیر می شوند، چند ویژگی خاص دارند؛ ابتدا مؤمن هستند، سپس بر عمل صالح تأکید می ورزند و زیاد ذکر خدا می گویند، اما ویژگی بارز آنها دفاع از مظلوم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: یک مداح اهل بیت (ع) باید اهل مطالعه باشد؛ نداشتن اطلاعات دقیق و صحیح پیرامون اهل بیت (ع) بزرگترین عیب و نقص یک مداح است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دومی که در توصیه به مداحان اهل بیت (ع) باید متذکر شوم، نکته ای است که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به آن بسیار تأکید دارند و آن گفتن و بیان شعرهایی با مضمون موعظه و نصحیت است.

این کارشناس رسانه ملی ادامه داد: سومین توصیه  به مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) این است که یا سراغ شعرها و مرثیه های عربی نروند و یا چنانچه از الفاظ و ابیات عربی استفاده می کنند، حتماً آن را صحیح بخوانند و قبل از جلسه با متخصصین زبان و ادبیات عرب بررسی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: مداحان استفاده ابزاری از تاریخ را در مرثیه خوانی ها و ذکر مصیبت های خود کنار بگذارند و هرگز از آن استفاده نکنند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مداحان باید دو نکته اساسی را رعایت کنند، اظهارداشت: اول اینکه هر گفته راست را نباید در جمع عزاداران بیان کرد و دومین نکته حائز اهمیت، در مقتل خوانی پردازش صحیح رخدادها در مقتل است.

وی ادامه داد: مداحان و شعرا از غلو کردن در مجالس عزاداری و وضع اهل بیت (ع) خودداری کنند و در طول مجالس خود بر اقامه نماز اول وقت تاکید کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ابتدای سخنان خود با اشاره به فاجعه ناجوانمردانه منا، گفت: این حادثه از بی توجهی و بی مدیریتی مسئولین سعودی رخ داده است.

وی با بیان آیه « وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» تصریح کرد: آن کس که در راه خدا مهاجرت کند در روی زمين برخورداريهای بسيار و، گشايشها خواهد يافت و هر کس که از خانه خويش بيرون آيد تا به سوی خدا ورسولش مهاجرت کند و آنگاه مرگ او را دريابد ، مزدش بر عهده خداست ، و خدا آمرزنده و مهربان است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بنده با بیان این آیه جمله ای را به خانواده قربانیان عرض کنم و آن اینکه بر اساس روایات کسی که در طریق مکه از دنیا برود مغفور از دنیا رفته است، فارغ از اینکه به هر دلیلی این اتفاق رخ داده باشد.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha