شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مبلغی

حوزه/ تلاش های ارزنده مرحوم استاد قربان نیا در زمینه هایی همچون نسبت شناسی فقه و حقوق، نسبت شناسی فقه و اخلاق، نسبت شناسی اخلاق و قانون و پاسخ شناسی دین نسبت به نیازهای انسان معاصر درخشان و ارزنده بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی امروز با اشاره به درگذشت دکتر ناصر قربان نیا از حقوق دانان برجسته قم و کشور در فاجعه منا، اظهار داشت: درگذشت شهادت گونه این اندیشمند ارزنده حوزه و حقوقدان برجسته کشور، جامعه حقوق دانان  و مجموعه فقه پژوهان را سخت متاثر ساخته است.

 وی ادامه داد: مرحوم دکتر قربان نیا به مسائل مهم اجتماعی معاصر در عرصه هایی نظیر حقوق بین الملل و حقوق بشر از خاستگاه دین می نگریست و در این حوزه ها صاحب اندیشه های در خور توجه بود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر قربان نیا استادی صاحب ایده و نکته سنج بود که حضورش در مجامع علمی با اخلاقی فروتنانه و منشی بزرگوارانه همراه بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این فقه پژوه اندیشمند پیگیر شناخت علمی جنبه ها و رگه های اخلاقی در فقه بود و می کوشید  با شوق بسیار که در گفتار و چهره اش هویدا می گشت، به تبیین حقوقی آن ها بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ابراز داشت: تلاش های ارزنده وی در زمینه هایی همچون نسبت شناسی فقه و حقوق، نسبت شناسی فقه و اخلاق، نسبت شناسی اخلاق و قانون و پاسخ شناسی دین نسبت به نیازهای انسان معاصر درخشان و ارزنده بود.

وی خاطرنشان ساخت: او بیانی شیرین، اقناع کننده و گویا داشت که نمی توانست نگاه های انسانی تعبیه شده در دین را در لابلای بیان علمی خود بازنگوید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دکتر قربان نیا عمر پربار علمی خود را صرف پاسخگویی به نیازی که عمیقا به آن باور داشت همچون حضور راهگشا، فنی و موفق فقه در ساحت های تخصصی دانش حقوق نمود.

 این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: وی در برخوردها و رفتارهای خود، سوز ایمان و دغدغه دین مدارانه را با  لطافت طبع، صفای درون و احساس و اخلاق انسانی در آمیخته بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: مرحوم دکتر قربان نیا در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی حضوری جدی داشت و عضویت در  گروه فقه و حقوق مرکز، عضویت در کنفرانس بین المللی فقه و قانون مرکز، عضویت در هیات تحریریه مجله دین و قانون مرکز و.. حاکی از اهتمام او به این مرکز بوده است.

وی ابراز داشت: این استاد دست پرورده حوزه و دانشگاه، مظلومانه در حادثه منا در هیأت و لباس پرمعنویت احرام به دیار حق شتافت.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: ارتحال شهادت گونه حاجیان در این مراسم بسی دشوار و رقت بار بوده است؛ وضعیتی که طی آن مجموعه گسترده ای از مومنان، به صورت دسته جمعی و در حالتی غیرقابل تصور، نظاره گر مرگ خود و همراهان خویش شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این مجموعه بزرگ، در اوج تنهایی، به نحو حزن انگیزی تلاش برای رهایی از مرگ را بی فایده یافتند و با رنج  و خستگی و تشنگی بسیار، و بعضا به تدریج و آرام آرام، به کام آن فرو افتادند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان بیان داشت: اینجانب درگذشت دکتر قربان نیا را به همگان از جمله خانواده آن مرحوم، همکاران علمی و شاگردان ایشان و نسل حقوق آشنایان فقه پژوه تسلیت عرض می کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha