جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کنفرانس غدیر آلمان

حوزه/ رمضانی گفت: قطعاً کسی می تواند پس از پیامبر(ص) جانشین ایشان باشد که از علم و عصمت الهی برخوردار باشد و برای غیرخدا سجده نکرده باشد و امیرالمؤمنین(ع) به اعتراف همه صحابه پیامبر(ص) در علم، شجاعت، عبادت، ورع، تقوی، خویشتن داری و... بهترین بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همزمان با ایام عید سعید غدیر خم، مرکز اسلامی امام علی(ع) "گلزن کرشن" با همکاری برخی از نهادها و مراکز اسلامی و مجموعه های فرهنگی و نیز مجمع جهانی اهل البیت علیهم السلام، اقدام به برگزاری سوّمین کنفرانس غدیر خم در تاریخ یکشنبه 4/10/2015 در شهر گلزن کِرشن آلمان نمود. عنوان این کنفرانس یک روزه که جمعی از علما، اساتید، فرهیختگان و نیز عموم علاقندان به مکتب اهل البیت علیهم السلام در آن حضور داشتند، «غدیر و صلح جهانی» بود. این کنفرانس شامل برنامه های متنوعّی از جمله تلاوت قرآن کریم، مداحی مداحان اهل البیت(ع)، اجرای سرود نوجوانان، اجرای موسیقی سنتی، نی نوازی، شعر خوانی و سخنرانی علماء و اندیشمندان اسلامی بود. لازم به ذکر است برنامه های این کنفرانس که به زبان ترکی بود، به طور مستقیم از شبکه 14 ترکیه بخش شد.

از جمله سخنرانان این همایش، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ آلمان بود. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس، از جریان غدیر و ولایت به عنوان  تکمیل کننده رسالت انبیای الهی یاد کرد و افزود: برای اینکه فلسفه غدیر روشن گردد باید فلسفه بعثت و نبوّت پیامبر اکرم(ص) مشخص و روشن گردد. پیامبر اکرم (ص) در رابطه با هدف بعثت خود سه جمله دارند: اوّل اینکه «انّما بُعثت رحمةً» فلسفه بعثت من رحمت بود. دوم اینکه «انّما بُعثت مُعلُماً» من مبعوث شدم تا معلّم کتاب و قانون الهی باشم و سوم اینکه «انّما بُعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق» من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم. به طور قطع یکی از مهم ترین وظایف انبیاء الهی و نیز پیامبر اسلام(ص) رشد افراد و تربیت نفوس مستعد است. همچنین آموزش و تعلیم آداب گوناگون حیات درست انسانی همچون ادب نسبت به خود، ادب نسبت به خدا و ادب نسبت به دیگران از برنامه های پیامبر(ص) بوده است.

جانشین پیامبر باید علم و عصمت الهی داشته باشد

امام جمعه هامبورگ  ادامه داد: قطعاً کسی می تواند پس از پیامبر(ص) عهده دار این امر مهم گردد که از علم و عصمت الهی برخوردار باشد و برای غیرخدا سجده نکرده باشد و امیرالمؤمنین(ع) به اعتراف همه صحابه پیامبر(ص) در علم، شجاعت، عبادت، ورع، تقوی، خویشتن داری و... از بهترین ها بوده است و آن حضرت به شهادت قرآن «انفسنا و انفسکم» نفس و جان پیامبر(ص) بوده است. غدیر خم برپا شد تا معلّم پس از پیامبر(ص) به بشریت معرفی شود. معرفی این معلم آن قدر مهم بود که به فرموده قرآن کریم اگر این معلّم و مربّی معرفی نمی شد، قرآن کاملاً از مسیر خود منحرف می شد و رسالت پیامبر(ص) به اتمام نمی رسید. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»

وی افزود: ولتر فیلسوف معروف فرانسوی می گوید: آخرین اراده محمّد(ص) اتفاق نیفتاد و اگر انجام می پذیرفت هیچ کس منحرف نمی شد. امام شافعی از امامان اهل سنّت نیز می گوید: در بین صحابه آنکه برترین مقام را داشته است علی بین ابیطالب (ع) است.

بی تدبیری سعودی ها جای تبریک نداشت

رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا  در پایان سخنان خود ضمن ابراز تاسف از حادثه دلخراش «مِنا» اظهار داشت: شهر مکّه که متعلق به همه مسلمانان است، مدیریت آن نیز باید به همه مسلمانان سپرده شود. متاسفانه امسال در مکّه مکرمه که خانه امن الهی است و حتی به یک پشه نباید آزار برسد، حاجیان و ضیوف الرحمن را زنده زنده با بولدیزر داخل کانتینرها کردند. در شرایط عادی ایام حج ممکن است احیاناً بر اثر ازدحام جمعیت،  15 یا 20 نفر از دنیا بروند ولی اینکه 4000 و 5000 نفر در چند ساعت از دنیا بروند، این قطعاً از سوء تدبیر و بی کفایتی دولت سعودی است. متاسفانه برخی از پادشاهان کشورهای اسلامی نیز امسال بر خلاف سالهای قبل در رابطه با حج به شاه عربستان تبریک گفتند و حال آنکه جای این پرسش هست که آیا واقعاً این وضعیت موفقیت بوده است و جای تبریک دارد؟

حجت الاسلام رجایی: پیام غدیر برای امروز جامعه چیست؟

از دیگر سخنرانان این همایش، حجّت الاسلام  رجایی از جامعة المصطفی العالمیة بود که به نمایندگی از سوی  دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رئیس "المصطفی" به ایراد سخنرانی پرداخت. وی  ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، موضوع مباحث خود را «پیام غدیر برای امروز جامعه» قرار داد و با اشاره به این نکته که خدای متعال در آیات فراوانی از قرآن کریم به مسأله ولایت و امامت جامعه تاکید نموده است، افزود: جامعه اسلامی زمان پیامبر(ص) نیاز به دو نوع هدایت و رهبری داشت. 1. هدایت و رهبری سیاسی 2. هدایت و رهبری دینی و علمی. در غدیر خم مصداق عینی ولایت و رهبری جامعه اسلامی به عموم مردم معرّفی گردید و مرجعیت و ولایت سیاسی و نیز مرجعیت علمی در باب فهم و تفسیر دین به دست امیر مؤمنان علی (ع) سپرده شد؛ چراکه بدیهی است هرچه جامعه دینی در ابعاد گوناگون توسعه پیدا کند، نیاز به فهم عمیق تر و دقیق تر از دین هم بیشتر خواهد شد.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود  به شرایط امروز جوامع اسلامی اشاره نمود و افزود: متاسفانه امروزه در برخی از  جوامع اسلامی حکومت شاهنشاهی که هیچ گونه مبنای اسلامی و انسانی ندارد، حکمفرماست و در برخی از کشورها انسان های ناسالم در رأس حکومت قرار دارند. از دیگر امور تأسف برانگیز برخی از جوامع اسلامی، فقر علمی و کمبود دانش است.

رجایی افزود: در کنار این مشکلات، عوامل امید بخشی برای رشد و بالندگی جوامع اسلامی و پیشرفت علمی و حرکت به سوی وحدت نیز وجود دارد. یکی از این عوامل، پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنایت الهی بعد از گذشت 1400 سال از حکومت پیامبر اکرم (ص)، توانست مدلی از جامعه اسلامی با محوریت ولایت فقیه را تئوریزه و سپس در صحنه عمل به جهانیان معرفی نماید. از دیگر عوامل امیدبخش گرایش به اسلام خصوصاً در چند دهه اخیر در سطح جامعه جهانی است.

همچنین در این همایش یک روزه روحانیون و شخصیت های دیگری چون آقایان مجاهدی به عنوان دبیر همایش، شیخ مصطفی عباس، شیخ صباح الدین، ، آقای دکتر پیمان آیت و آقای اوجی مطالبی را در رابطه با غدیر خم و دستاوردهای این حادثه بزرگ اسلام بیان نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha