پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دیدار مدیر حوزه استان یزد با این خانواده شهید طلبه مرتضی حیدری

حوزه / مادر طلبه شهید مرتضی حیدری و شهید رجبعلی حیدری گفت: اگر فرزند دیگری داشتم، همانند فرزند شهید طلبه ام مرتضی، او را به حوزه می فرستادم تا طلبه شود.

برادر شهید طلبه مرتضی حیدری و شهید رجبعلی حیدری در حاشیه دیدار مدیر حوزه علمیه استان یزد با این خانواده، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» از یزد، اظهار داشت: برادرم مرتضی پس از این که مدتی در مدرسه علمیه خان به تحصیلات حوزوی پرداخت، به جبهه رفت و در عملیات والفجر مقدماتی در سال 61 مفقود الاثر شد.

وی ادامه داد:  یک سال بعد یعنی سال 62 برادر دیگرم (رجبعلی) که دو سال از مرتضی کوچک تر بود، گفت می خواهم به جبهه بروم که با مخالفت خانوده روبه رو شد و به او گفتیم بگذار تکلیف مرتضی مشخص شود، بعد تو راهی جبهه ها شو، اما رجبعلی گفت «من می روم تا مرتضی را پیدا کنم».

وی اضافه کرد: خانواده و به ویژه مادر ما هنوز چشم انتظار مرتضی بودند که اوایل مرداد ماه 62 تقریبا 22 روز بعد از اعزام رجبعلی به جبهه، خبر شهادتش را برای ما آوردند و به ما گفتند فرزند شما با دو تن از رفقای هم ولایتیش که تیربارچی بودند، سنگرشان توسط بعثی ها منهدم و هر سه شهید شده اند.

وی در خصوص شهید طلبه مرتضی حیدری گفت: سال دوم راهنمایی در اوج مبارزات علیه رژیم شاه بود که مرتضی راهی حوزه علمیه خان یزد شد و تقریبا 4 سالی (از سال 57 تا 61) را در آنجا به یادگیری علوم دینی و تحصیل در حوزه گذراند.

 بصیرت مرتضی و مخالفت‌های علنی با سیاست های بنی صدر

وی با اشاره به اینکه مرتضی طلبه ای بسیار فعال و شجاع و مبارزی بود تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن بنی صدر مرتضی با بصیرتی که داشت، نسبت به بسیاری از سیاست ها و اقدامات بنی صدر علناً موضع می گرفت و حتی بعد از موضع گیری و مخالفت شهید صدوقی(ره) با بنی صدر، مخالفت‌هایش بیشتر هم شده بود. 

روضه خوانی شهید در دبستان برای معلم ها و دانش آموزان

وی در خصوص خاطره دوم از این شهید خاطرنشان کرد: قبل از این که مرتضی به حوزه برود، در دوران دبستان نیز عاشق طلبگی و روحانیت بود، به گونه ای که در مدرسه هر موقع فرصت می شد بشکه ای می گذاشت و روی آن می نشست و با سن کمش برای معلم ها و دانش آموزان روضه خوانی می کرد.

وی در بخش دیگر سخنان  خود یادآور شد: سال گذشته مراسمی برای دو برادر شهیدم و سه شهید دیگر بافق برگزار کردیم، اما آنچه برایم خیلی عجیب بود، این که بعد از 32 سال از شهادت این عزیزان، مردم با چه شور و اشتیاقی و علاقه ای از این شهیدان یاد کرده و مراسم های آن ها را پرشکوه برگزار می‌کنند. 

مادر دوشهید: اگر بازهم فرزند داشتم به حوزه می فرستادم

مادر شهید طلبه مرتضی حیدری و شهید رجبعلی حیدری نیز در سخنانی کوتاه گفت: اگر بازهم فرزند داشتم همانند فرزند شهید طلبه ام مرتضی او را به حوزه می فرستادم تا طلبه شود.

 زندگینامه شهید طلبه مرتضی حیدری سید آبادی و برادر شهیدش رجبعلی

گفتنی است: شهید مرتضی حیدری در تاریخ 11 شهریور ماه 43 به دنیا آمد و در همان دوران کودکی در کارهای کشاورزی به پدر کمک می کرد و از سال دوم راهنمایی برای فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه خان یزد شد و در دوران انقلاب در فعالیت های سیاسی شرکت داشت.

وی فعالیت های انقلابی خود را از مسجد کوشک آغاز کرد و بیشتر اوقات خود را صرف خواندن کتابهای مذهبی می کرد.

این شهید بزرگوار از استعداد سرشاری برخوردار بود و در تحصیل حوزوی پیشرفت کرد.

ایشان عاشق امام(ره) و انقلاب بود و به حضرت سید الشهداء(علیه السلام) فوق العاده عشق می‌ورزید و در مجالس عزاداری خالصانه خدمت می کرد.

علاقه و اشتیاق وی به شرکت در جبهه باعث شد تا پس از فراگیری فنون نظامی، در سن 18 سالگی رهسپار جبهه ها شود.

سرانجام شهید مرتضی حیدری در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه جنگل امقر شهید شد، اما کسی از سرنوشتش باخبر نبود تا این که پیکر مطهرش بعد از 12 سال دوری از وطن به میهن اسلامی بازگشت و در زادگاهش روستای کوشک در کنار دیگر برادر شهیدش رجبعلی حیدری و سایر هم رزمانش آرمید.

شهيد رجبعلی حيدری نيز بعد از مفقودالاثر شدن برادر طلبه اش مرتضی در سن 15 سالگی راهی جبهه‌های جنگ شد و 22 روز بعد از اعزامش در عمليات والفجر به مقام والای شهادت نائل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha