جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعیدی

حوزه/ امام جمعه قم گفت: در مراسم‌هایی مانند قمه زدن، ممکن است که دشمن از این حرکت سوءاستفاده کند و بگویند که شیعیان خودزنی می‌کنند و در این موارد ممکن است فقیه فتوایی در نهی این کار صادر کند که باید به آن عمل کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»حجت الاسلام و المسلمین سعیدی صبح امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به تفاوت بین عزاداری برای اهل بیت(ع) و انسان‌های عادی اظهارداشت: برای مصیبت‌های انسان‌های عادی تا سه روز عزاداری می شود و بیشتر از آن نیز توصیه نشده و در برخی روایات نهی هم وارد شده است؛ ولی مصیبت و عزای اهل بیت(ع) این چنین نیست.

وی ادامه داد: برای اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) هیچ محدودیت زمانی مطرح نشده است، بلکه در مواردی هم که ربطی به عزای ابا عبدالله(ع) ندارد به دلیل کار ویژه‌ای که حضرت انجام دادند، سفارش شده که از اباعبدالله (ع) نیز یاد شود.

امام جمعه قم بیان کرد:  توصیه شده است که مصیبت افراد را یادآوری نکنید به این دلیل که شارع نمی‌خواهد مردم در این مصیبت و عزا بمانند، ولی در مصائب اهل بیت (ع) نه تنها یادآوری نهی نشده است، بلکه تأکید شده که یادآوری شود.

وی ابراز داشت: فقها در تمام مواردی که در فقه به عنوان اعمال حرام و مکروه در مصیبت‌های متعارف فتوا صادر کرده‌اند درباره مصیبت‌های اهل بیت(ع) استثنا قائل شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: اگر زمانی ولی‌فقیه یا مجتهدین احساس کردند از یک عملی در مصیبت اهل‌بیت(ع) دشمن سوء استفاده می‌کند، احتمال دارد بر اساس این سوء استفاده فتوایی به عنوان فتوای ثانویه صادر کند.

تولیت حرم حضرت معصومه(س)  ادامه داد: در مراسم‌هایی مانند قمه زدن ممکن است که دشمن از این حرکت سوءاستفاده کند و بگویند که شیعیان خودزنی می‌کنند و در این موارد ممکن است فقیه فتوایی در نهی این کار صادر کند که باید به آن عمل کنیم.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha