سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: باید کاری کنیم تا در شهرهای مختلف کشور، علمای بزرگی حضور داشته باشند؛ با گسترش درس خارج حوزه در شهرها، زمینه ساز شکل گیری علما بزرگ در بلاد را فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این مرجع تقلید  پیش از ظهر امروز در دیدار هئیت رئیسه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهارداشتند: طبقه بندی علمی بسیار مهم است؛ یک انسان نمی تواند در تمام رشته ها متخصص و متبحر باشد؛ امام صادق(ع) نیز شاگردان را خود به شکل تخصصی تربیت دادند.

معظم له افزودند: رشته فقه به حدی وسیع است که بنده آن را به ده طبقه تقسیم کرده ام که شامل معارف کلامی، عبادی، سیاسی، جهادی، فرهنگی، اخلاقی و... است.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کردند: در زمینه فقه شیعه و فقه مقارن، نیازمند متخصصان حوزوی  هستیم؛ در بسیاری از کشورها سعی می شود که گروه هایی تربیت شوند که شیعه و فقه شیعه را مورد خدشه  قراردهند.

ایشان گفتند: یکی از زمینه های کاری آنها در ماه محرم است که سعی می کنند که معارف ما را تحریف کرده به دیگران تحویل دهند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: باید کاری کنیم تا در شهرهای مختلف کشور، علمای بزرگی حضور داشته باشند؛ با گسترش درس خارج در حوزه در شهرها، زمینه ساز شکل گیری علما بزرگ در بلاد را فراهم کنیم.

نیازمند مبلغان تاثیر گذار در عرصه بین المل هستیم

معظم له افزودند: باید مبلغانی تربیت کنیم که بتوانند در حوزه بین المللی تاثیرگذار باشند؛ چند سال است که در زمینه عفاف و حجاب مباحث  مطرح می شود که در این زمینه باید حوزویان تلاشی گسترده داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کردند: کار فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اثرگذاری در پیرامون بسیار مهم است و حوزه باید در این زمینه نقش خودرا به خوبی ایفا کند.

ایشان گفتند: در مساله ولایت فقیه درست است که از روایات استفاده می شود، ولی در استنادات همیشه به قرآن رجوع می کنیم؛ باید نظریات مرتبط با امام و ولی فقیه را دسته بندی و ارایه کنیم.

افکار امام خمینی را وارد حوزه کنیم

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: باید افکار امام راحل را در همه قسمت های علمی و فرهنگی و سیاسی وارد حوزه کنیم؛ باید نقایص و کاستی هایی که در کتب قدما نوشته شده است را برطرف کنیم و این علوم حوزوی را به جلو ببریم.

معظم له افزودند: در بسیاری از کتب تاریخی که در گذشته نگارش یافته است به خصوص در تاریخ معاصر ایران، سعی شده نقش روحانیون در استقلال و آزادی کشور کمرنگ بیان شود؛  تفکر غلطی بیان شده است که باید با نگاه تاریخی درست و دقیق آنها را اصلاح کنیم و جامعه را نیز نسبت به آنها هوشیار نماییم.

چشم امید دنیا به حوزه قم است

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کردند: امروز تمام دنیا با تحولاتی که ایجاد شده است چشم امید به قم و حوزه قم دارند که عرصه های مختلف اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی را از نظر اسلام بازشناسی کنند.

ایشان با اشاره به سفر خود به کشور آذربایجان گفتند: دشمن در این کشور سعی بسیاری در ایجاد گسست بین مسلمانان بافرهنگ اصیل دینی کرده است و ما باید سعی کنیم که با ارتباط بیشتر با آنها، مردم را به بنیان های اصیل بازگردانیم.

معظم له بیان کردند: در عرصه اخلاق باید به شکلی کار کنیم که از نظر علمی الگوسازی کنیم، زیرا درس تئوری اخلاق اگر با عمل همراه نباشد سودی ندارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha