پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مقتدایی

حوزه/ رئیس شورای عالی حوزه های علمیه یکی از مهم ترین رسالت های وعاظ و مداحان امام حسین(ع) در برهه کنونی را مقابله هوشمندانه با انحرافات در عزاداری ها برشمرد.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و اصحاب و یاران باوفایش ، خواستار هوشیاری و حساسیت هرچه بیشتر در مقابله با رسوخ جریان های انحرافی در عزاداری های حسینی شد و ابراز داشت: بی شک عزاداری ها باید به دور از خرافات و اعمال ناشایستی باشد که موجب وهن اهل بیت(ع) و شخص سیدالشهدا(ع) شده و همچنین عاملی برای سوءاستفاده دشمنان در تبلیغات خود علیه تشیع می گردد.

وی همچنین با اشاره به تاثیرات بسیار ماه محرم در هدایت مردم به سمت خدا و جلوگیری از انحرافات جامعه گفت: محرم ماهی است که امام رضا(ع) درباره آن می فرماید همین که هلال این ماه رؤیت می شد دیگر در چهره پدرم موسی بن جعفر(ع) اثری از خنده و شادمانی نمی دیدم و ایشان بسیار محزون و ماتم زده بودند.

ماه مصیبتی که مایه برکات بی شمار است

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که ماه محرم در طول قرن ها ، مایه برکت و بیداری امت اسلامی به خصوص شیعیان و محبین اهل بیت(ع) بوده است، گفت: ماه محرم در کنار غم و مصیبت عظمایی که دارد ، در آن درب های رحمت و فیض الهی به سوی امت اسلامی گشوده می شود و به همین خاطر است که از امام حسین(ع) به عنوان مصباح هدایت و سفینه نجات یاد شده است.

وی همچنین با بیان این که برگزاری محافل و جلسات عزاداری مایه خیر و برکت برای جامعه ما در مسیر هدایت و نیل به سعادت است، افزود: در احادیث بسیاری از ائمه اطهار(ع) بر این مساله تاکید شده که گریه بر امام حسین(ع) و توسل به حضرت مایه نجات آدمی و بارش رحمت الهی بر سر مردمان جامعه است.

سوار شدن بر کشتی نجات؛ لازمه نجات از گرداب گناه

وی خاطرنشان کرد: از این حیث کسی که حقیقتاً بر کشتی نجاتی چون دستگاه عظیم سیدالشهدا(ع) بنشیند و در خودسازی خود جدی هم باشد، بی شک از گرداب های گناه و معصیت رهایی خواهد یافت و به ساحل امن آرامش واقعی می رسد.

اندکی از فضیلت و ثواب اشک بر امام حسین(ع)

عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به فضیلت، اجر و ثواب بسیار بالای گریه بر امام حسین(ع) به بیان حدیثی در این باره پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: "گريه بر حضرت اباعبدالله الحسين (ع) موجب راحتي در قبر، فرحناک شدن مُرده، شادمانی او در هنگام خروج از قبر است در حالي که می بیند که فرشتگان الهي به او بشارت بهشت و ثواب الهي را مي‌دهند. "

وی اضافه کرد: حضرت همچنین در جایی دیگر می فرمایند: "گريه کننده بر حسين بن علی(ع) در بهشت با ايشان و هم درجه ايشان خواهد بود."

بهترین موسم هدایت گری نسل جوان

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که محرم و صفر بهترین زمان برای تبلیغ دین و هدایت مردم و به خصوص نسل جوان به سمت معارف اصیل الهی است، اظهار داشت:

مبلغان و روحانیون عزیز باید قدردان این فرصت گرانقدر که در اختیار آن ها قرار گرفته باشند و بدانند که امروز و در شرایطی که دشمن تمام تلاش و همتش را برای انحراف جوانان به کار گرفته ، هدایت نسل جدید به برکت عاشورای حسینی ، ارزشمندترین اقدامات است.

تقویت باورهای دینی و اخلاقی فراموش نشود

وی تصریح کرد: باید در ایام محرم علاوه بر سخنرانی و روضه خوانی و عزاداری به تقویت اعتقادات و باورهای دینی مردم همچنین تحکیم مبانی اخلاقی ، اهتمام ویژه ای داشت و در این میان بی شک وعاظ و سخنرانان و نیز مداحان نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که از جمله برکات و دستاوردهای مجالس امام حسین(ع) احیای دین و باقی ماندن مردم بر صراط مستقیم الهی است ، گفت: آنچه ضرورت دارد این که ما باید با بصیرت حسینی و توجه همزمان برای ارتقای شور و شعور عاشورایی، مردم را با حقایق جهان امروز به خصوص مسایل جهان اسلام آگاه کنیم و از سویی می بایست مسایل حماسی و عقلانی عاشورا گفته شود تا بهتر بتوان در مقابل دشمنان اسلام جبهه گیری کرد.

شور و شعور حسینی باید با هم باشد

وی افزود: در دهه اول محرم به خصوص این شرایط و زمینه کاملاً آماده و مهیاست تامردم از جان و دل با معارف عاشورایی آشنا شوند و لذا بسیار خوب است که در این رابطه هم سخنرانان و هم مداحان مطالبی بیان کنند که به سود جامعه باشد و ضمن تقویت وحدت و همبستگی ملی منجر به رشد روحی و روانی و اخلاقی و فرهنگی آنان گردد.

انتقاد از برخی مداحی های نامناسب در محرم

وی همچنین با اشاره به این که دشمن به دنبال ضربه زدن به شیعه از طریق ایجاد انحراف در عقاید و باورها به خصوص در مساله عزاداری هاست، گفت: البته بسیاری از این انحرافات و بدعت ها در اثر جهل و نادانی حادث می شود که با بصیرت افزایی و آگاهی دادن به مردم می توان جلوی شیوع آن ها را در ماه های محرم و صفر گرفت.

آیت الله مقتدایی در خاتمه  سخنان خود بیان داشت: متاسفانه گاهی مشاهده می شود که برخی مداحان از اشعار و آهنگ هایی استفاده می کنند که به هیچ وجه تناسبی با حال و هوای محرم و عزای امام حسین(ع) ندارد و چه بسا باعث غفلت جوانان از درک پیام حقیقی نهضت کربلا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha