جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت زینب

حوزه/ در سفر اسارت که بهتر است نام آن را سفر تبلیغ و احیای امربه معروف و نهی از منکر نامید، پس از ورود حضرت به کوفه تحولی عظیم در دل های خفته و زنگار زده مسلملنان ایجاد شد

حجت الاسلام محمد فیاضی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد با اشاره به نقش حضرت زینب کبری (س) در  قیام اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: عقیله بنی هاشم(س) در دوران عمر با برکت خویش، مشکلات و رنج های زیادی را متحمل شدند؛ از رحلت جانگداز پیامبر(ص) و شهادت مظلومانه مادر و فرق خونین پدر تا جگر پاره پاره و سر بریده برادران و شهادت فرزندان، برادران و برادرزاده ها و همچنان حوادث تلخی چون اسارت، نمونه هایی از آن است که این سختی ها و مشکلات از ایشان فردی صبور و بردبار ساخته بود.

*جامعیت شخصیت حضرت زینب(س)

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه شخصیت حضرت زینب(س) از ابعاد گوناگون قابل بررسی است، افزود: چند شاخصه بارز در وجود حضرت وجود دارد که می توان از آن ها درس گرفت که عبارت از همراهی حضرت با ولی زمان، نقش آرامش بخشی حضرت زینب(س) به برادر و یاران برادر، ولایت پذیری و تبیین واقعه عاشورا پس از حادثه، عالم بودن ایشان تعبد و تهجد حضرت و همچنین صبر و بصیرت ایشان می باشد.

*همراهی با ولیّ زمان

وی در خصوص شاخصه همراهی حضرت زینب(س) با ابی عبدالله الحسین(ع)، گفت: زمانی که حضرت سیدالشهدا(ع) قصد سفر از مدینه را کرد، طبق روایات تاریخی زینب کبری(س) نیز از همسر خود خداحافظی و با فرزندان خود همراه با برادر، به سمت مکه حرکت کرد. در طول سفر به صورت شایسته ولی زمان خویش را همراهی می کردند.

حجت الاسلام فیاضی در خصوص نقش آرامش دهنده حضرت زینب(س) در طول سفر و در زمان واقعه عاشورا و بعد از آن، عنوان کرد: اگر از منظر علمی، سیاسی، فردی و اجتماعی، شخصیت زینب کبری (س) را مورد مطالعه قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که ایشان شخصیتی کامل است و در شرایط بحران، تمام مسیر را به درستی پیموده و آن را مدیریت کرده است.

وی یادآور شد: حضرت زینب (س) شخصیتی عالمه بودند که بخشی از این علم بر اثر شاگردی در محضر پدر و مادر بزرگوارشان بوده و بخش دیگر آن لطف و عنایت خداوند بر افرادی است که در مسیر حق قرار می‌گیرند.

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد یادآورشد: در روز عاشورا وقتی امام حسین( ع) پیکر شهدا را به خیمه ها منتقل می کردند، زینب کبری(س) به استقبال برادر می شتافت تا با همدردی خود مقداری از حزن و اندوه برادر را بکاهد، اما زمانی که فرزندان خودش شهید شدند، به استقبال سیدالشهدا(ع) نرفت تا آرامش روانی برادر برجا بماند.

*وقار و تدبیر

حجت الاسلام فیاضی ادامه داد: در وداع آخر که امام حسین( ع) مسئولیت را به عقیله بنی هاشم(س) واگذار کردند، حضرت با وقار و تدبیر، زنان و کودکان را سرپرستی و با دادن آرامش، آنان را آماده سفر اسارت کردند.

* سفر تبلیغ و احیای امربه معروف و نهی از منکر

وی با بیان این که ولایت‌پذیری ویژگی بارز حضرت زینب(س) است، ابراز داشت: در سفر اسارت که بهتر است نام آن را سفر تبلیغ و احیای امربه معروف و نهی از منکر نامید، پس از ورود حضرت به کوفه تحولی عظیم در دل های خفته و زنگار زده مسلملنان ایجاد شد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد اضافه کرد: در زمان ورود به شام با رد صدقات مردم که به کاروانیان می دادند سیادت خود را مشخص کرد و چند صباحی که در شام و در مقر حکومت ظلم یزید بود، با برخورد لسانی که در مسجد اموی با یزید داشت باعث روشنگری مسلمانان شد تا آنجا که کار به جایی رسید که یزید برای مقابله با این روشنگری ها و خارج کردن خود از مظان اتهام به همراهی با کاروان بپردازد و علت واقعه کربلا را نافرمانی ابن زیاد از دستورش معرفی کند.

*عبادت و بندگی خالق متعال

وی با بیان این که تعبد و تهجد حضرت زینب(س) یکی از بارزترین ویژگی‌های ایشان است، تصریح کرد: جامعه امروز ما در چند محور می‌تواند از عقیله بنی هاشم(س) درس بیاموزد، یکی از این محورها عبادت حضرت است که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز ترک نشد، به گونه ای که نقل شده که حضرت زینب(س) آنقدر به نماز شب عشق می‌ورزید که حتی در شب یازدهم محرم با همه سختی‌هایی که در روز عاشورا به او وارد شده بود، نماز شب خود را ترک نکرد.

*صبر و مسئولیت پذیری

حجت الاسلام فیاضی با اشاره به این که در جریان حادثه عاشورا حضرت زینب(س) صبری از خود نشان داد که بازگو کردن آن برای تمام زنان و مردان  بسیار درس‌آموز است، بیان کرد: در روز عاشورا و حضرت بسیاری از عزیزانش را از دست داد، اما هیچ‌گاه وظایف خود در آن شرایط حساس را فراموش نکرد.

*بصیرت و ولایت پذیری

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد ادامه داد: بصیرت و ولایت پذیری زینب (س) علاوه بر مقاومت ایشان موجب شد تا آخرین لحظات در راه حق ایستادگی کرده و مسیر صحیح را برگزیند، لذا اگر جامعه امروز ما بخواهد راه صلاح و رستگاری را طی کند، باید دو عنصر بصیرت، ولایت پذیری و صبر را در رأس امور قرار دهد.

* الگوی جامع

حجت الاسلام فیاضی با بیان این که کربلا مدرسه عشق و وفاداری بود، تاکید کرد: ابعاد معنوی و تقوای ملکوتی، شخصیت جامعی از حضرت زینب (س) ساخته که بهترین الگو برای افراد بشر اعم از زنان و مردان به شمار می‌رود، از این رو زنان مسلمان و زنان ایرانی باید به وجود چنین الگوی جامعی افتخار کنند و پیرو مکتب آن بانوی بزرگوار باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha