جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام حسین(ع)

حوزه/ درس سیدالشهدا(ع) به امّت اسلامی این است كه برای حقّ، اقامه‌ عدل و مقابله‌ با ظلم، باید همیشه آماده بود و موجودی خود را به میدان آورد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» درادامه سلسله گفتارهای آیت الله العظمی خامنه ای، رهبرمعظم انقلاب با موضوع(عبرت های عاشورا) بخش  چهارم آن را که در دیدار اقشار مختلف مردم  مطرح نموده اند، منتشر می کند.

زندگی حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام در طول تاریخِ زندگی پنجاه و چند ساله‌ی آن بزرگوار، همه درس است: دوران كودكی او درس است، دوران جوانی او درس است، در دوران امامت امام حسن علیه‌السّلام رفتار او درس است، بعد از شهادت امام حسن علیه‌السّلام رفتار او همه درس است. این‌جور نبود كه كار امام حسین(ع) فقط در آن روز آخر باشد، لكن حادثه‌ كربلا این‌قدر عظمت دارد و درخشنده است كه مثل خورشیدی همه‌ نورهای دیگر را تحت‌الشّعاع قرار می دهد؛.

خطابه‌ امام حسین(ع) خطاب به علما و بزرگان و صحابه و تابعین در منا كه در كتب حدیث ذكر شده، یك سند تاریخی است؛ نامه‌ی آن بزرگوار خطاب به علما و بزرگان و پایه‌ها و اركان دینی در زمان خودش «ثُمَّ انتُم ایَّتُها العِصابَة، عِصابَةٌ بِالعِلمِ مَشهورَة»(۱) كه در كتب معتبر حدیث نقل شده، یك سند تاریخی مهم است.

 رفتارهای آن بزرگوار؛ برخوردش با معاویه، نامه‌اش به معاویه؛ حضورش در كنار پدر در دوران كوتاه خلافت امیرالمؤمنین(ع)؛ همه‌ اینها قدم‌به‌قدم درس است، منتها حادثه‌ی عاشورا چیز دیگری است. امروز باید از حسین‌بن‌علی(ع) درس آموخت؛ درس سیدالشهدا(ع) به امّت اسلامی این است كه برای حقّ، اقامه‌ عدل و مقابله‌ با ظلم، باید همیشه آماده بود و موجودی خود را به میدان آورد. در آن سطح و در آن مقیاس، كار من و شما نیست؛ امّا در سطوحی كه با وضعیّت، خُلقیّات و عادات ما متناسب باشد چرا؛ باید یاد بگیریم.

1392/۰۳/۲۲

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha