سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
علوم انسانی

حوزه / عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: در عرصه تحول علوم انسانی، باید پالایش اساسی صورت گرفته و روش‌ها، بر اساس مبانی ترسیم گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام عبادی در نشست علمی «فرصت‌ها و چالش‌های فراروی تحول علوم انسانی» با تأکید بر اینکه تحول در علوم انسانی، نیازمند پیشینه‌هایی است، تصریح کرد: توجه به چرایی، چیستی و چگونگی تحول در علوم، ما را به سمت نظام‌های والایی سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه مرکز ثقل اصلی بحث چگونگی تحول، بر روی روش استوار بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در عرصه تحول علوم انسانی، باید پالایش اساسی صورت گرفته و روش‌ها، بر اساس مبانی ترسیم گردد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی افزود: می‌توان بحث‌ها را در دو بخش محتوایی و ساختاری دنبال کرد و با ترسیم نقشه‌ای منسجم، نظام سؤالات هدفمندی را ترسیم نمود و فعالیت‌ها را هدفمندتر ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه در گذر زمان،تولید علوم انسانی بر اساس نیازها و احتیاجات بشر صورت گرفته است، اذعان داشت: غرب نیازهای بشری را ایجاد نموده و بر اساس این نیازهای ترسیم شده، تولیداتی را ارائه می‌دهد.

حجت الاسلام عبادی ضمن انتقاد از عدم اهتمام کافی نسبت به فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: بحث علوم انسانی در واقع آوردگاه اصلی انقلاب اسلامی بوده و ریشه جنگ نرم در این وادی نهفته است.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: برای گام نهادن در آینده‌ای تمدن ساز، باید دیپلماسی علمی خود را به سمت علوم انسانی سوق دهیم.

شناختن محیط، زمانه و عرصه، لازمه تحول در علوم انسانی است

در ادامه نشست ، دکتر نوربخش با انتقاد از این که علیرغم بحث تحول در علوم انسانی در ابعاد مختلف، همچنان درگیر موضوع سیاست‌گذاری هستیم، گفت: در تحول به معنای جایگزینی مفاهیم نظریه تحول، اجماع و یا حداقل ائتلاف نظری وجود ندارد، که به محیط پیرامونی و ضعف نخبگانی در عرصه علوم انسانی برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه برای فهم تحول باید محیط، زمانه و عرصه را به خوبی بشناسیم بیان کرد: محیط برخی از تحولات را تحمیل می‌کند، در عرصه روابط بین‌الملل بسیاری از نظریه‌ها تغییر یافته و بحث‌های متعددی ورود پیدا کرده است.

استاد جامعة المصطفی ابراز داشت: باید کاربردی‌تر به عرصه تحول ورود پیدا کرد؛ نظام آموزشی و توجه به سیاست‌های آموزشی و متون، در صف اول نگاه تحولی به عرصه علوم انسانی باید باشد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha