چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علوم انسانی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: یکی از چالش‌های امروزی در دانشگاه‌های ما، ارائه نظریاتی است که با یک نگاه غربی و با همان شاکله فرهنگ غربی به کشور اسلامی ارائه می‌گردد؛ این علوم انسانی معیوب و ناقص، چالش‌هایی را در ایران اسلامی رقم خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام میر صالح حسینی در نشست «فرصت‌ها و چالش‌های فراروی تحول علوم انسانی»، ضمن تأکید بر توجه به چهار مقوله علم، جایگاه علم در فرهنگ، تحول علوم انسانی در ایران و چالش‌ها و فرصت‌های این عرصه و با بیان اینکه دو نگاه به علم وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از نگاه‌ها، نگاه تجربه‌گرایانه به معنای واقعه اجتماعی است، که راه کشف حقیقت را تنها تجربه می‌داند؛ در این وادی علوم انسانی در هاله‌ای از مشاهدات باقی می‌ماند و جایی برای ظهور علوم اسلامی انسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه نگاه غیر تجربه‌گرایانه به علم نیز یکی دیگر از دیدگاه‌های معنایی علم است، یادآور شد: از این منظر آنچه از دین به دست می‌آید، علم بوده، نسبیت در آن راه ندارد و همه ثابت و لاتغیر هستند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی توجه به جایگاه علم در فرهنگ را یکی دیگر از بایسته‌های نگاه تحولی به علوم ذکر کرد و اظهار داشت: امروزه، با تمرکز بر نگاه فرهنگی به مقوله علم، آن را در داخل فرهنگ قرار می‌دهند؛ به گونه‌ای که هر فرهنگ با ارائه تعریفی مشخص از علم، علم متناسب با خود را تولید می‌نماید.

وی با تأکید بر اینکه اگر فرهنگی نتواند، علمی متناسب با خود تولید نماید، به سمت اضمحلال حرکت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از چالش‌های امروزی در دانشگاه‌های ما، ارائه نظریاتی است که با یک نگاه غربی و با همان شاکله فرهنگ غربی به کشور اسلامی ارائه می‌گردد؛این علوم انسانی معیوب و ناقص، چالش‌هایی را در ایران اسلامی رقم خواهد زد.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه متأسفانه معنای روشنی برای تحول در علوم انسانی وجود ندارد، ابراز داشت: در این مفهوم کلی، تفاسیر مختلفی ارائه شده است که در دل آنها ناکارآمدی آن به وضوح قابل مشاهده می‌باشد؛ باید دانش علوم انسانی را به روز کرده و با ارائه تعاریف دقیق و مشخص، در راستای تحول علوم انسانی قدم برداریم.

وی در ادامه سخنان خود به بخشی از چالش‌های فرا روی علوم انسانی اشاره نمود و یادآور شد: متأسفانه در ایران تعریف دقیقی از علوم انسانی وجود ندارد؛ به گونه‌ای که ادبیات و شعر، حقوق، جغرافیا، تاریخ و ... همه در یک وادی جمع می‌شوند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی فقدان نرم‌افزارهای جامع بانک اطلاعاتی به منظور رصد فعالیت‌های فعالان علوم انسانی را از دیگر چالش‌های عرصه پژوهش در علوم انسان ذکر کرد و افزود: متأسفانه دستاوردهای مراکز مختلف علمی در مجموعه‌ای واحد تجمیع نمی‌گردد.

وی سیاست‌های آموزش‌ علوم انسانی را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه در آموزش‌ علوم انسانی، سطح فهمیدن و توانایی ارتباط پدیده‌ها، مهم است، اظهار داشت: باید مخاطب علوم انسانی بتواند بین پدیده‌های مختلف علمی ارتباط برقرار کرده، آنها را به کار گیرد؛ باید توانایی تجزیه و تحلیل داشته و روابط اجزا را به درستی مشخص نماید.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha