پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 360681
۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کتاب تحول گفتمان در گزارش واقعه كربلا

حوزه/ «تحول گفتمان درگزارش واقعه كربلا» پژوهشي است كه در گروه تاريخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سامانه يافته است و كتاب آن در زمستان سال گذشته به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، براساس پژوهش انجام شده در كتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه كربلا»، گفتمان تاريخي واقعه كربلا، نه تنها يگانه گفتمان موجود در ميان آثار متنوع نگاشته شده در باره واقعه كربلا نبوده؛‌ بلكه به تدريخ اهميت آن نيز كاهش يافته است. اين سير نزولي، به برجسته شدن گفتمان هاي ديگري انجاميده كه يا رويكرد تاريخي آن در درجه دوم اهميت قرار داشته يا جز طرحي كم رنگ از تاريخ ندارند. نتيجه اين تاريخ گريزي، كمرنگ شدن يا مغفول ماندن بعد سياسي ـ اجتماعي واقعه كربلا و برجسته شدن بعد عاطفي و ماورائي آن بود كه به تدريج بر طرز تلقي نخبگان و به تبع آن توده ها، تأثيرات پايداري برجاي گذاشت.

«تحول گفتمان درگزارش واقعه كربلا» پژوهشي است كه در گروه تاريخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سامانه يافته است و كتاب آن در زمستان سال گذشته به بازار نشر عرضه شد.

انتشار اين كتاب به صورت مشترك با سازمان سمت صورت پذيرفته و مولف آن دكتر سيده رقيه مير ابوالقاسمي عضو هيئت علمي بنياد دائره المعارف اسلامي است.

كتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه كربلا» در اولين دوره كتاب سال عاشورا كه امسال برگزار گرديد؛ به عنوان اثر برگزيده در بخش پژوهش فرهنگي معرفي شد.

در بخشي از مقدمه اين كتاب مي خوانيم: در ميان وقايع تاريخي، كمتر واقعه اي را مي توان يافت كه از تأثير گذاري عميق و پايداري چون واقعه كربلا، بر نسل هاي متوالي و طي قرون متمادي برخوردار باشد. چنين تأثير گذاري دربارزترين پيامد، موجد جريان هاي اجتماعي همه جانبه اي شده كه در ابعاد گوناگون سياسي، فرهنگي، فكري و ... متبلور شده است؛ لذا اين وقايع را بايد داراي ماهيتي فراتاريخي دانست كه گرچه هويت تاريخي آن را مخدوش نمي كند؛ اما تاريخي بودن آن را نيز برنمي تابد و واقعه كربلا بدين لحاظ در زمره كم نظيرترين وقايع است. اينكه نه فقط مورّخان بلكه مؤلفان فراواني، درحوزه هاي مختلف غير تاريخي، هريك به فراخور حال، به اين رويداد و چرايي و چگونگي آن توجه نشان داده و از وجوه مختلف بدان پرداخته اند، حاصل همين ماهيت فرا تاريخي است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha