پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم حضرت معصومه(س) در عاشورای حسینی

حوزه/ در روز عاشورای حسینی(ع) مراجع عظام تقلید و نایبان عام امام عصر(عج) رهبران و پیش گامان این حرکت حسینی در قم، در بیوت خود مراسم عزاداری برپا کردند و روضه خوان سیدالشهدا(ع) شدند تا به مردم گوشزد کنند که هیچ راهی جز حسین(ع) نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دوباره عاشورا و دوباره ماتم و دوباره شورش در خلق آدمیان؛ این بار هم عاشورا آمد تا با جلای اشک، دل های پرغبار را زنگار بزداید؛ این بار هم عاشورا با نفس قدسی علمدار کربلا آمد، تا جوششی عظیم در این عالم فرافکند.

این بار هم شهر خون و قیام، ام القری جهان اسلام، شهر دین، شهر علم، شهر کریمه اهل بیت(ع)، در سوگ خورشید به مدیحه نشسته است؛ این بار هم حرم کریمه خاتون سیاه پوش شد و خون فشان، بر قتیل العبرات به گریه نشست.

کیست و چیست که این ساعات را درک کند و قلبش هنوز با ابلیس های خرد و کلان درگیر باشد؛ چیست و کیست که این روزها بر ماتمی که زینب(ع) دید، اشک بار نشود؛ چه سنگ دلی است که داستان گوش تا گوش شش ماهه را بشنود و آرام باشد؟عزاداری در بیوت مراجع و علما

دوباره محرم و عاشورای حسین(ع) آغوش خود را باز کرد و در بند ماندگان زندان نفس را در آغوش پرمهر خود جای داد؛ دوباره این سفینه نجات آمد، تا دل های ناآرام ما را با باران اشک، از طوفان مواج حوادث عبور دهد.

عاشورای امسال در شهری که ام القرای اسلامش خوانندش، بیش از هر سال دیگر رخ نمایی می کند؛ گویی دست هایی که امسال به سوی این پرچم ها بر فراز شده است، بیش از پیش به این نتیجه رسیده اند که هیچ جایی مثل اینجا نیست و هیچ طبیبی مثل این طبیب دوار نسخه معجزه آسا ندارد.

امسال در روز عاشورای حسینی(ع) مراجع عظام تقلید و نایبان عام امام عصر(عج) رهبران و پیش گامان این حرکت حسینی در قم، در بیوت خود مراسم عزاداری برپا کردند و روضه خوان سیدالشهدا(ع) شدند تا به مردم گوشزد کنند که هیچ راهی جز حسین(ع) نیست.

مراجع عظام تقلید، آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، سبحانی، نوری همدانی و موسوی اردبیلی، جوادی آملی، شبیری زنجانی ... از ابتدای محرم مراسم عزاداری را در بیوت خود برگزار کردند و در این روز نیز مراسم زیارت عاشورا و نوحه سرایی و مداحی و... را نیز با شکوه هرچه بیشتری برگزار کردند.

علما و فضلای حوزه علمیه نیز با برپایی مجالس وعظ و سوگواری باز اصلی معرفت دهی در مجالس شور وشعور آفرین حسینی را به دوش کشیدند و مردم را با اهداف اصلی قیام امام آشنا کردند.

دسته های عزاداری سید و سالار شهیدان که شب گذشته تا پاسی از نیمه شب در این بزم حسینی در حرم مطهر حضور می یافتند از ابتدای صبح امروز نیز از اقصی نقاط استان قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(ع) روانه شده اند.

دسته های عزاداری گسترده ای که بیش از صدها هزار جوان و خرد و کلان و زن و مرد را در خود جای داده است تا همه و هم صدا با زینب(س) نوای مظلومیت سالار شهیدان را فریاد بزنند.

دسته های عزاداری مساجد و تکایای قدیمی استان قم با شکوه وعظمت خاصی در حرم حضرت معصومه(س) حضور یافتند؛ دسته جات مسجد چهل اختران قم که یکی از بزرگترین و معنوی ترین دسته جات عزاداری در کشور است و شهره ای ملی دارد، امسال با شکوه خاصی با حضور سادات بنیعزاداری روز عاشورا در قم الزهرا(ع) رنگین و معطر شده است و بیش از هر سال دیگری زمزمه عاشقانه یا لثارات الحسین(ع) را در شهر طنین انداز کرده است.

دسته جات عزاداری مساجد قدیمی قم از جمله مسجد رضاییه، هیت شاه حمزه، امام زاده ابراهیم(ع)، شاه خراسان، عربستان، سید سربخش، امام زاده سیدعلی(ع) و امام حسن مجتبی(ع)، تکایای منطقه نیروگاه و خیابان امام خمینی(ره) و... از ساعات ابتدایی صبح تا شام غریبان به حرکت خود به سمت حرم ادامه می دهند.

یکی از نکات جالب و خاص این مراسم، دسته جات عزاداری ملل دیگری است که در قم سکنی گزیده اند؛ عاشورایی افغان، پاکستانی، آفریقایی و آسیایی و اروپایی مقیم قم که اکثرا از طلاب محصل در این شهر اهل بیت(ع) هستند، در دسته جات منظم عزاداری سهم خود را از این میهمانی سرخ به جا آوردند و رزق خود را نیز برداشت کردند.

امروز نماز با عظمت ظهر عاشورا پرطنین تر و با شکوهتر از هر سال در  اطراف حرم مطهر برگزار شد و صدها هزار عزادار نیز در این مراسم شرکت کردند و بزرگترین پیام روز عاشورا را با تمرین بندگی مرور کردند.

همچنین شب گذشته بسیاری از عاشقان آل الله به احیای این شب پرداختند و با برگزاری مجالس وعظ و قرائت قرآن و هدیه به امام زمان(عج) ادای دین خود را به بهترین شکل به سید و سالار شهیدان انجام دادند.

امروز، همه و همه فریاد کلنا عباس یا زینب(س) سر می دادند که دنیا بداند که دوران مظلومیت آل الله به پایان رسیده است و دیگر صدای غریبانه زینب(س) و علی(ع) و زهرا(س) و فریاد بی جواب هل من ناصر ینصرنی را کسی نخواهد دید؛ امروز همه ما حریم زینبیم، اگر لایق باشیم. ان شاءالله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha