شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

حوزه/ با توجه به شرایط پیچیده اجتماعی و مشکلات و معضلات، بشر در پی رسیدن به آرامش روحی و جسمی است، ولی علی رغم میل فطری انسان به کسب آرامش، جهان غرب الگو و منبعی اشتباه برای کسب آرامش به بشر معرفی کرده است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در جمع عزاداران حسینی هیئت رزمندگان اسلام اصفهان، با تسلیت عاشورای حسینی، در ادامه سلسله مباحث آرامش و عوامل ایجاد سکینه روحی و جسمی، اظهار کرد: امروز آرامش و سکینه در زندگی به یک ضرورت برای ادامه حیات تبدیل شده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط پیچیده اجتماعی و مشکلات و معضلات، بشر در پی رسیدن به آرامش روحی و جسمی است، ولی علی رغم میل فطری انسان به کسب آرامش، جهان غرب الگو و منبعی اشتباه برای کسب آرامش به بشر معرفی کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بشر امروزی به جای پناه بردن به عالم معنویت برای کسب آرامش که نسخه اصلی دراین عرصه است و در 14 قرن پیش دین مبین اسلام این دستور را به ما داده است، گفت: جهان در پی کسب مادیات و رفاهیات برآمده است که به جای آرامش ، برای انسان آسایش را به ارمغان آورده است.

وی تاکید کرد: کسی که آرامش نداشته باشد، فکرش پریشان می شود و کسی که تفکری پریشان داشته باشد، تصمیماتی نابجا و ناصحیح گرفته و مسلط به نیاز اطرافیانش نیست، برهمین اساس در روایات متعدد از ائمه معصومین(ع) بر پرهیز از تصمیم گیری در عصبانیت توصیه اکید شده است.

امام جمعه موقت اصفهان یادآور شد: آرامش بر دو قسم روحی و جسمی است که هر دوی آنها برای زندگی لازم است، براساس روایات اهل بیت(ع)، عوامل ایجاد آرامش جسمی در دنیا نخست شامل خانه و مسکن است  که ریشه لغوی آن نیز بر سکینه است، دومین عامل از منظر قران کریم، شب(لیل) است.

وی ادامه داد: براساس روایات متعدد و آیات شریفه قرآن کریم، ازدواج صحیح و سالم سومین دلیل آرامش جسمی است، عامل اصلی آرامش بخش بودن یک ازدواج برای زوجین کفویت و اعتماد متقابل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در بحث آرامش روحی عوامل مختلفی ذکر شده است، گفت: براساس آیات و روایت، ایمان مهمترین عاملی است که روح انسان را به آرامش می رساند.

وی یادآور شد: ایمان یعنی یقین به توحید و وحدانیت خداوند متعال، یعنی یقین داشتن به این که به نور مطلق، به خداوندی قادر، علیم، حکیم، وصل هستیم، بنابراین دیگر جایی برای نگرانی و هراس نیست.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: کسی که مومن به خداوند است، به خداوند توکل می کند، یعنی خداوند را موکل خود می داند، ایمان به قدرت، علم و رافت خداوند آرامش بخش روح انسان است.

وی با بیان اینکه برای ایمام مراتبی است، تصریح کرد: ایمان وقتی ودیعه ای باشد آرامش روحی نسبی حاصل می شود ولی وقتی ایمان و یقین  مستقر شد آرامش دائمی می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه آرامش بسیاری از علمای دینی و بزرگ در سخت ترین شرایط دنیوی، چون امام راحل، حاصل ایمان مستقر شده در وجود آنها است، اذعان کرد:هر چه ایمان در وجود ما قوی تر باشد، آرامش در وجود بیشتر است.

انتهای پیام/313/38

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha