جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رونمایی از نرم افزار کتابخانه میراث مکتوب

حوزه/ نرم افزار کتابخانه میراث مکتوب با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی رونمایی شد.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه» به نقل از نورسافت، در این مراسم که در محل مرکز پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد مدیرکل تحلیل اطلاعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی  توضیحاتی  در مورد تاریخچه فعالیت این مرکز در زمینه تولید نرم افزارهای اسلامی وارائه خدمات به سایر نهادها و ارگانهای علمی پژوهشی ارائه کرد.

حجت الاسلام راشدی نیا در ادامه افزود: متن ۲۴۰ عنوان کتاب در ۴۹۰ جلد از آثار مرکز پژوهشی میراث مکتوب، در محورهای: همایش ها و نکوداشت ها، نسخه برگردان ها، میراث ماوراء‌ النهر، متن پژوهی و نسخه شناسی، متن شناسی، کتاب شناسی، فهرست نسخه های خطّی، علوم و معارف اسلامی، علوم و فنون، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، رسائل، جشن نامه ها، تفاسیر شیعه، تاریخ و جغرافیا، ارج‌ نامه‌ها از جمله محتوای ارائه شده در این نرم افزار می باشد.

 راشدی نیا افزود: امکان مشاهده متن اصلی کتاب ، جستجو در بیش از ۶۸۰۰۰ عنوان باب و سرفصل كتب از طریق فهرست گزینشی، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌ نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، یادداشت‌ برداری، ذخیره‌ سازی، ویرایش و چاپ متن از جمله قابلیت های پژوهشی این نرم افزار می باشد.

لازم به ذکر است نرم افزار کتابخانه میراث مکتوب حاصل همکاری ومشارکت مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی می باشد که مراحل تولید را طی نموده و در آستانه تکثیر نهایی می باشد.

گفتنی است مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاکنون علاوه بر تولید و عرضه صدها عنوان نرم افزار در زمینه های مختلف علوم اسلامی، صدها نرم افزار را نیز بصورت مشارکتی و یا به سفارش موسسات و مراکز علمی پژوهشی تولید نموده و در اختیار علاقه مندان و محقیقن قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha