جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ مدیر دوره تخصصی سواد رسانه ای با تشریح جزئیات دوره تخصصی سواد رسانه ای به اهمیت آن در ارتقاء توان تبلیغی طلاب اشاره کرد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» رفیع الدین اسماعیلی با اشاره به برگزاری  این دوره و اهداف آن گفت: دوره سواد رسانه ای توسط مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و با هدف تقویت بینش و بصیرت رسانه‌ای طلاب آغاز شده است. هدف این است که طلاب در دو سطح بتوانند این سواد را کسب کنند که سطح اول برای خود و خانواده های آن ها می‌باشد. با توجه به هجوم فضای رسانه ای موجود لازم است همه قشرهای جامعه به خصوص طلاب با این فضا و محتوایی که این رسانه ها به مخاطب ارائه می دهند آشنا باشند که بهتر بتوانند با آن ها روبرو شوند و کمتر تحت تاثیر پیام های مخرب رسانه ها باشند.

وی افزود: سطح دوم با توجه به وظیفه اصلی طلاب می باشد که مبلغ هستند و آشنایی با این فضا می تواند تحلیل آن ها را از فضای رسانه ها قوی تر کند. تسلط طلاب و آشنایی آن ها با ماهیت رسانه، شگردهای مطبوعات، شبکه های اجتماعی، شبکه های ماهواره ای، سینمای ایران و جهان و الی اخر می تواند به طلاب کمک کند که بتوانند تحلیل مناسب و درستی را به مخاطبان خود در مکان های مختلف از جمله مساجد، دانشگاه ها و... ارائه دهند. مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات این ضرورت را حس کرده است. به نظر بنده این دوره می‌تواند شروع خوبی برای ورود طلاب به عرصه های پژوهش های دینی در عرصه رسانه باشد.

رئیس انجمن سواد رسانه ای درباره روند اجرایی دوره ادامه داد: از اول مردادماه که کار را شروع کردیم به صورت شبانه روزی مشغول برنامه ریزی این دوره بودیم. با متخصصین بسیاری مشورت کردیم و به دیدار  اساتید گرانقدری جهت بهتر برگزار شدن این دوره رفتیم. بعد از برنامه ریزی صورت گرفته ثبت نام دوره تخصصی سواد رسانه ای را شروع کرده که استقبال بی نظیری از این دوره شد. حدود 800 نفر ثبت نامی داشتیم که متاسفانه ظرفیت ما محدود بود.

وی اضافه کرد: به همین جهت مصاحبه ای از ثبت نام شدگان انجام شد و حدود 80 نفر از آقایان و 80 نفر از خانم ها پذیرفته شدند. کلاس های بانوان از 15 مهرماه در جامعه الزهرا شروع شده است و کلاس برادران از پنج شنبه 7 آبان ماه در مرکز فرهنگی هنری برگزار می شود. کلاس ها هر هفته یک روز در پنج شنبه از ساعت8 صبح تا 12 ظهر و از 14 تا 18 بعد از ظهر برگزار می شود.

اسماعیلی درباره تشکیل انجمن سواد رسانه ای طلاب در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: انجمن سواد رسانه با حضور 50 نفر از اساتید و محققین برگزار شد. در این جلسه دیدگاه های خوبی مطرح شد و اساتید پیشنهادات خودشان را جهت تقویت دوره تخصصی و دیگر کارهای انجمن بیان کردند. در این جلسه هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای نیز با رای گیری انتخاب شدند که از آن پس تصمیم گیری امور انجمن، توسط هیات مدیره انجام می شود.

وی همچنین درباره دیگر برنامه های انجمن سواد رسانه گفت: ، اولویت اول ما دوره تخصصی سواد رسانه ای بود که انجام شد. ولی انجمن سواد رسانه ای برنامه های دیگری هم دارد. نشست‌های علمی از جمله این برنامه هاست که اولین نشست با عنوان «جریان شناسی رسانه ای فاجعه منا» برگزار شد. در ادامه نیز برنامه هایی در حوزه سبک زندگی و رسانه خواهیم داشت.

رئیس انجمن سواد رسانه ای خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های انجمن سواد رسانه ای، نشست های بزرگ نقد و تحلیل برخی فیلم های استراتژیک و فیلم‌های ایرانی با حضور کارگردانان و صاحبان اثر می باشد که برای عموم طلاب می باشد.برنامه دیگر ایجاد سایت تخصصی سواد رسانه ای است که البته این کار زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین به دنبال برگزاری دوره های تخصصی سواد رسانه ای در استان های دیگر هستیم که هم اکنون با برخی مراکز فرهنگی در استان ها مذاکراتی شروع شده است.

وی درباره ثبت نام بعدی دوره سواد رسانه ای گفت: ما هر سال یک بار ثبت نام داریم که شهریور ماه بوده و کلاس ها در دو ترم می باشد البته تلاش داریم که بتوانیم دوره غیر حضوری هم برگزار کنیم که در صورت رفع شدن موانع این کار را خواهیم کرد.

اسماعیلی در پایان با  عذرخواهی از تمامی کسانی که ثبت نام کردند و محدودیت‌های ما مانع از حضور آنان در کلاس ها شد گفت: متاسفانه ظرفیت ما محدود بود و نتوانستیم بیشتر پذیرش کنیم که ان شاءالله بتوانیم با برنامه های دیگر جبران کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha