جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه نیازمند نظریه علمی و دینی است، گفت: نظریه پردازی حوزه در تدوین برنامه ششم توسعه به نفع حوزه و دولت و نظام تمام می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی امروز در نشست «امکان سنجی استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در برنامه ششم توسعه» که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد، برگزاری این نشست را طلیعه همکاری های معقولانه و مفید حوزه و دولت عنوان کرد و اظهار داشت: براساس ریل گذاری صحیح می توان از ظرفیت و دانش حوزه در زمینه های دینی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی بهره برد.

وی با اشاره به مزیت تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: این برنامه از تجربه های خوب گذشته بهره مند است و معقولانه، واقع بینانه و نظریه محورتر تدوین می شود. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابراز امیدواری کرد: همکاری معقولانه و مفیدی از سوی حوزه و دست اندرکاران تدوین برنامه ششم توسعه صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه حوزه علمیه در زمینه های مختلف می تواند در تدوین برنامه ششم توسعه همکاری داشته باشد، ابراز داشت: گسترش دین مداری یکی از عرصه های همکاری با حوزه می تواند باشد و در زمینه تعریف این موضوع نیز باید از قم کمک گرفت.

وی افزود: همچنین می توان نسبت به آسیب های دین مداری نگاه تعریف شده و دقیق تر داشته باشیم و این مسئله را مبنای توجه به برنامه ششم قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بر ضرورت همکاری حوزه در زمینه توسعه دین مداری تاکید کرد و گفت: البته باید از کلی گویی و انتزاعیات و آرمان گرایی های غیر واقع بینانه به شدت پرهیز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی عرصه فرهنگی را یکی دیگر از زمینه های همکاری حوزه در تدوین برنامه ششم توسعه دانست و گفت: اصولا فرهنگ باید به سمت فرهنگ زیرساختی و پایه ای حرکت کند و کمتر بر بعضی ارزش های شاخه ای تمرکز کند.

وی همچنین به زمینه همکاری حوزه در عرصه آموزش پایه اشاره کرد و ابراز داشت: صداقت اجتماعی، سلامت، محیط زیست، خانواده، ارزش های معطوف به ضرورت آموزش، آموزش توسعه یافته و نظم اجتماعی از مصادیق آموزش هایی هستند که چارچوب جامعه را ایجاد می کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه یکی دیگر از محورهای همکاری حوزه را در زمینه اقتصاد اسلامی عنوان کرد و گفت: حوزه امروز نسبت به گذشته دست برتر است و می تواند در زمینه تبیین چارچوب های مشروع فعالیت های اقتصادی تاثیر به سزایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین بر لزوم هدف گذاری و اولویت دهی اقتصادی تاکید کرد و گفت: برنامه توسعه نیازمند نظریه پردازی اسلام در فقرزدایی و ارتقای رفاه و تامین اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه نیازمند نظریه علمی و دینی است، افزود: این برنامه باید براساس اولویت ها شکل بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظریه پردازی حوزه در تدوین برنامه ششم توسعه به نفع حوزه و دولت و نظام تمام می شود، ابراز داشت: امروز چشم های جهانیان در حال رصد جامعه انسانی و دینی ما هستند و رفتار جامعه، بازتابی از اسلامی می باشد که مدعی اجرای آن هستیم و به همین دلیل اگر در برنامه ششم توسعه جهت یابی های صحیح تری ایجاد کنیم، خدمت بزرگی است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha