جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ رئيس هيئت ها و حسينيه هاي عراق گفت: در ايام اربعين، تعداد زائران سيدالشهداء(ع) از دهم صفر تا بيستم صفر به ۳۰ ميليون مي رسد، اما اوج زيارت ها در ۱۹ و ۲۰ صفر است كه ۱۵ ميليون نفر در كربلا حضور می یابند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حاج رياض السلمان رئيس هيئت ها و حسينيه هاي عراق در مصاحبه با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلا به تشريح پيشينه و فعاليت هاي اين نهاد كه زير مجموعه اعتاب مقدس كربلاست پرداخت و گزارشي از آمار روز افزون هيئت هاي عزاداري در ايام اربعين داد.

شكل گيري كميته ساماندهي هيئت ها پس از سقوط صدام
حاج رياض السلمان ابراز داشت: پس از سرنگوني نظام صدام كه هيئت ها و دسته ها 35 سال متوقف شده بود، شكافي در خاطرات مردم ايجاد شده بود و نسلي جديد پديد آمده بود كه كيفيت عزاداري را بلد نبود و ما به عنوان هيئتي هايي كه در اين كار تجربه داشتيم، كميته اي به نام كميته ساماندهي هيئت ها تشكيل داديم و اين پس از سقوط صدام بود. فعاليت اين كميته تا سال 2007 ادامه يافت و كار، توسعه يافت و همه صاحبان هيئت هاي معروف كربلا و اطراف مشاركت داشتند.
وي يادآور شد: در آن زمان، توليت آستان مقدس حسيني كه از عملكرد كميته رضايت داشت، پيشنهاد داد مركزي وابسته به آستان مقدس براي مديريت هيئت ها تشكيل شود و بدين ترتيب بود كه بخشي به نام "قسم الشعائر و المواكب الحسينية في العراق و العالم الاسلامي" (بخش عزادراي و هيئت هاي حسيني در عراق و جهان اسلام) تشكيل شد. فعاليت ما در اين بخش در سال 2007 آغاز شد و عمده كار و فعاليت ما ساماندهي و مديريت بود.
ورود بيش از 6 هزار هيئت عزاداري در اربعين سال قبل
رياض السلمان با بيان اينكه قبل از نظام صدام تعداد هيئت ها از 300 هيئت تجاوز نمي كرد گفت: در آن زمان به گونه اي بود كه در ايام اربعين، هيئت ها روز 19 صفر شروع مي شد و روز 20 صفر تمام مي شد و شامل دسته هاي زنجير زني و سينه زني بود. پس از سقوط نظام صدام حدود 700 هيئت داشتيم و يك سال بعد 900 هيئت شد و همين طور هر سال تعداد هيئت ها افزايش مي يافت تا اينكه در سال گذشته يعني سال 2014 تعداد هيئت هايي كه به كربلا وارد شد 6652 هيئت بود كه اين آمار مربوط به هيئت هاي عزاداري و خدمات رساني مي باشد كه از استان هاي عراق وخارج از عراق هستند و اين آمار در سال جاري نيز اگر بيشتر نشود، كمتر نخواهد بود.
وي خاطر نشان كرد: در گذشته وظيفه ما در كربلا در مورد زيارت اربعين مربوط به استان ها مي شد و در ايام محرم فقط به اهالي كربلا مربوط مي شد. در زيارت اربعين، مردم كربلا در خدمت زائراني هستند كه از مناطق ديگر داخل و خارج عراق و كشورهاي عربي و اسلامي به كربلا مشرف مي شوند.
اربعين، تبديل به يك رويداد مهم بين المللي شده است
حاج رياض السلمان يادآور شد: ويژگي ايام اربعين در گذشته اين بود كه يك مناسبت محلي بود و هيئت هاي عراقي و برخي هيئت ها از ايران و پاكستان و هند و برخي كشورهاي خليج فارس شركت مي كردند، اما در چند سال اخير هيئت ها از سایر كشورها هم در ايام اربعين به كربلا مشرف مي شوند و كربلا ميزبان هيئت هايي از جمهوري آذربايجان و تركيه و... مي شود و تعداد آنها زياد است و فقط از كشور آلمان حدود 1000 نفر به كربلا مي آيند. از كشورهاي آفريقايي نيز مشاركت مي كنند و كنيا و تانزانيا و كومور، زائراني به كربلا مشرف مي شوند. همچنين از آمريكا نيز براي زيارت اربعين مي آيند كه به صورت گروهي هستند و ما هيئتي داريم از تمام كشورهاي اروپايي كه از هركشور حدود 10 تا 15 نفر در اين هيئت هستند.
وي ادامه داد:‌ علاوه بر ايران، از كشورهاي خليج فارس و ساير كشورها هم هيئت داريم كه در ايام اربعين به كربلا مشرف مي شود مانند كويت، بحرين، عربستان، امارات، عمان، سوريه، لبنان، پاكستان، هند و افغانستان. بدين ترتيب مناسبت اربعين اكنون يك مناسبت جهاني و يك رويداد مهم بين المللي است.
وظيفه ما، هماهنگي با هيئت ها و نهادهاست
رئيس هيئت ها و حسينيه هاي عراق در توضيح وظايف و فعاليت هاي اين بخش گفت: در بخش هيئت ها كار ما اين است كه از طرفي با بخش هاي محلي كربلا و خدمات رساني و امنيتي هماهنگي مي كنيم و از سوي ديگر با اصحاب هيئت هاي استان هاي عراق هماهنگي مي كنيم و با برپايي نشستي در اين زمينه به مشورت و تبادل نظر مي پردازيم تا اگر اشكالاتي در سال هاي گذشته بوده مطرح شود و براي آن چاره اي انديشيده شود و بدين گونه زيارت اربعين از زمان سرنگوني صدام تا كنون بسيار توسعه يافته به ويژه اينكه ما شبكه هايي ماهواره اي داريم كه اين مراسم را به صورت مستقيم و زنده در سطح جهان پخش مي كنند و تلاش ما اين است كه با اين عزاداري حسيني، پيام امام حسين(ع) را به تمام جهان برسانيم.
30
ميليون نفر از 10 تا 20 صَفر به كربلا مي آيند
وي خاطر نشان كرد: امام حسين فقط متعلق به شيعيان و كشور خاصي نيست. امام حسين(ع) فرزند رسول خدا(ص) است كه رحمت براي جهانيان بود و امام حسين(ع) نيز فرزند همين خانواده است و رسالت امام حسين(ع) نيز جهاني است و الحمد الله اين عزاداري ها هر سال گسترش مي يابد و خدمات هم به همين صورت در حال توسعه است و با اين حال هيچ منبع رسمي حامي اين مراسمات نيست و هر حمايتي كه صورت مي گيرد خودجوش و مردمي است. هر هيئتي خودش داوطلب مي شود و خدمت مي كند و هر خدمتي كه مي توانند ارائه مي كنند و شاهد اين هستيم كه سفره كرم امام حسين(ع) از بصره تا كربلا گسترده است و بهترين غذاها و خدمات ارائه مي شود و تمام اين خدمات به نام امام حسين(ع) و بي منّت است و از اين رو خادمان هم بهترين خدمات را كه در توان آنها است به خاطر امام حسين(ع) ارائه مي كنند و هر سال هم اين زيارت ها رو به افزايش است و تعداد زائران از دهم صفر تا بيستم صفر به 30 ميليون مي رسد، اما اوج زيارت ها در 19 و 20 صفر است كه 15 ميليون نفر در كربلا مي آيند. و حقيقتا دستي غيبي در كار است كه اين همه زائر در اين شهر جا مي شوند و زيارت مي كنند.
حاج رياض ادامه داد:‌ ما به عنوان بخش هيئت ها به وظيفه خود عمل مي كنيم و هشدارهاي لازم را مي دهيم، اما عملكرد و امكانات ما اندك و ناچيز است و نمي توانيم اين مراسم را به صورت كامل پوشش بدهيم. ما افراد داوطلب و مجرب از كربلا داريم كه به ما كمك مي كنند اما مشكل ما مشكل خدمات است. دولت بايد خدمات را افزايش دهد، چون واقعا خدمات اربعين كافي نيست البته ما غذاي كافي و امكانات بهداشتي داريم و مي توانيم تامين كنيم، اما مشكل اصلي اين ايام مشكل نقل و انتقال است. آستان مقدس حسيني و عباسي امكانات زيادي در اختيار ما مي گذارند و همچنان با تمام توان خود در خدمت زائران هستند و نقل و انتقال و غذا و خدمات پزشكي رايگان ارائه مي كنند، اما جمعيت كنوني زائراني كه به كربلا مشرف مي شوند نيازمند اين است كه دولت نيز به ميدان بيايد و به ما كمك كند چون كمك هاي دولت به ما تا كنون محدود بوده و خواسته ما اين است كه كمك ها بيشتر از اين باشد به ويژه در زمينه نقل و انتقال و تامين آب زائران كه بسيار مهم است و شهرك هاي ويژه زائران هم پاسخگوي اين تعداد از زائران نيست به ويژه اينكه جمعيت زائران ايراني در سال گذشته قابل پيش بيني نبود و مردم كربلا درهاي خانه هاي خود را به روي زائران گشودند و حسينيه و مساجد و تكايا هم پذيرايي كردند، اما اينها كافي نيست و ما نيازمند توسعه خدمات هستيم به ويژه اينكه اين مناسبت مورد توجه جهان است و پوشش جهاني داده مي شود و از خدا مي خواهيم با عنايت اهل بيت(ع) بتوانيم در راه درست گام برداريم به گونه اي كه شايسته نام امام حسين(ع) باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha