سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
علوم انسانی

حوزه/ اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی عصر امروز با سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در این مراسم، علما و اندیشمندان مختلف حوزه و دانشگاه و پژوهشگران حوزه علوم دینی و انسانی از داخل و خارج کشور از جمله شیخ «شفیع جنادی» رئیس محفل دینی و فلسفی از لبنان و دکتر «عبدالحسن ماجد» معاون شیخ شفیع حضور داشتند.

گفتنی است؛ مقالات ارسالی به دبیرخانه این کنگره در 12 کمیسیون تخصصی با موضوعات: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، آموزش‌وپرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه‌شناسی و ارتباطات اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و هنر و معماری اسلامی؛ مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر علمی کنگره در این مراسم ضمن قدردانی از میزبانی آیت‌الله مکارم شیرازی، گفت: ایشان به عنوان شخصیتی جامع در طول عمر خود، از پیشتازان تحول حوزه به تناسب اقتضائات عصر خود هستند.

دکتر «عطاءالله رفیعی آتانی» نیز در این اختتامیه اظهار داشت: یکی از اهداف این کنگره قدردانی از زحمات آیت‌الله مهدوی کنی بوده است.

وی با بیان اینکه دست آورد علوم انسانی در حوزه علمیه قم بالاست، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر حوزه علمیه قم در سطحی قرار دارد که می‌تواند پیشتازی سایر حوزه‌ها را در دست بگیرد.

دبیر علمی کنگره تصریح کرد: تلاش روحانیون در این امر مانند تلاش پیشوا بودن روحانیت در انقلاب اسلامی است؛ از این رو پیشنهاد می‌شود مدارس علوم انسانی دقیقاً مطابق با اندیشه حوزه‌های علمیه تشکیل شود.

رفیعی اظهار داشت: در طی دو کنگره گذشته، با 2 هزار استاد و پژوهشگر ارتباط علمی برقرار و به 862 مقاله داخلی و خارجی دسترسی پیدا شد که از مجموع آنان 201 مقاله به تائید نهایی رسید و در 2 مجموعه مقالات منتشر شده است.

وی ابراز داشت: برای کنگره سوم 565 چکیده مقاله و 404 اصل مقاله به دبیرخانه رسیده که تعداد 92 مقاله آن روز یکشنبه در قالب 10 کمیسیون تخصصی ارائه شده است.

دبیر علمی کنگره در پایان با اشاره به جایزه جهانی علوم انسانی گفت: این جایزه به شخصی تعلق می‌گیرد که اندیشه برتری در حوزه علوم انسانی اسلامی داشته باشد و دومین جایزه به سه تن از اندیشمندان به دلیل راهگشا بودن اندیشه‌های آنان در علوم انسانی اسلامی اهدا می‌گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha