چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی مکارم / درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:امروز برخی در گوشه و کنار هنوز به مخالفت ها ادامه می دهند که به صلاح کشور نیست؛ چراکه ما یا تابع شرع هستیم؛ یا تابع قانون؛ پس اگر تابع شرع هستیم، مباحث شرعی آن مورد تصویب قرار گرفته و اگر تابع قانون هستیم در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع تأیید برجام اشاره کردند و گفتند: در این موضوع، 5 مرحله نشست دو ساله، تصویب در شورای امنیت کشور، تصویب در مجلس شورای اسلامی، تصویب در شورای نگهبان و تأیید مشروط رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفته و دیگر نباید مخالفتی درباره آن شنیده شود.

ایشان ابراز داشتند: امروز برخی در گوشه و کنار هنوز به مخالفت ها ادامه می دهند که به صلاح کشور نیست؛ چراکه ما یا تابع شرع هستیم؛ یا تابع قانون؛ پس اگر تابع شرع هستیم، مباحث شرعی آن مورد تصویب قرار گرفته و اگر تابع قانون هستیم در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: ممکن است بنده در دل مخالف باشم؛ اما این مخالفت، وظیفه من را از بین نخواهد برد؛ چراکه باید همراه با شرع و قانون باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید موضوع برجام را پایان یافته ببینیم، خاطرنشان ساختند: البته برجام با مشکلاتی همراه است که باید به فکر حل آن بود.

این استاد درس خارج حوزه تصریح کردند: از دیگر مباحث، اهانت به هیأت مذاکره کننده است که کاری خلاف است و نسبت دادن این توافق به توافقاتی همچون ترکمنچای، خلاف موازین شرع و قانون است.

معظم له بیان داشتند: سخنان من بسیار روشن و مستدل است و باید همگان در مقابل واقعیت ها تسلیم باشیم.

ایشان در پایان این بخش تأکید کردند: باید در مقابل استعمار و استکبار ایستاده و عظمت ملت ایران را به همگان بشناسانیم.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «من وعظ أخاه سرا فقد زانه ، و من وعظه علانیة فقد شانه/ هر که نهانی برادر خود را پند دهد او را آراسته و زیور بسته ، و هر که در برابر دیگرانش پند دهد زشتش کرده است».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشتند: عدم آمیختگی با حرام، یکی از شرائط این واجب الهی است که آمران به معروف و ناهیان از منکر باید به آن توجه داشته باشند.

این استاد درس خارج حوزه، اهانت به برادر مؤمن را یکی از محرمات دانستند و ابراز داشتند: باید به نحوی امر به معروف و نهی از منکر را انجام داد تا به شخصی توهین نشده و این واجب الهی، آمیخته با حرام نگردد.

معظم له خاطرنشان ساختند: بنابر روایت امام حسن عسکری(ع)، راه عدم توهین، تذکر و توصیه پنهانی به خاطیان است تا اهانت و اذیتی صورت نپذیرد.

ایشان ادامه دادند: البته گاهی باید این تذکر در حضور جمع باشد تا تأثیر خود را بگذارد؛ اما این حساب جداگانه ای داشته و همه جا به کار نمی آید.

این مرجع تقلید تصریح کردند: اشخاصی که در باب امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می کنند، باید دستورات اسلام را دانسته و بر اساس آن، این واجب الهی را انجام دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که اسلام به جزئیات نیز توجه دارد، اظهار داشتند: متأسفانه برخی امر به معروف و نهی از منکر را خشونت دانسته و مباحث نادرستی را مطرح می کنند؛ در حالی که از دستورات زیبای اسلام اطلاع ندارند.

این استاد درس خارج حوزه ابراز داشتند: اگر بتوانیم درست این واجب الهی را انجام دهیم، تأثیرگذار خواهد بود؛ چراکه اگر شخص مقابل، کند که ملاحظه آبروی او انجام شده، آمر به معروف را خیرخواه دانسته و به سخنان او عمل می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    تو من صحیح کنید این جمله غلطه "معظم له صبح امروز در درس خارج اصول" معظم له در درس خارج از فقه شان بیان کردند