جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مکارم و سبحانی

حوزه/ طاغوتیان قصد دستگیری آیت الله مکارم شیرازی را داشتند که در همین حین، آیت الله سبحانی از راه رسیده و به ایشان امیدواری می دهد. ساواک نیز با مشاهده این دلگرمی، هر دو را روانه زندان می کند!

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کمتر کسی را در حوزه های علمیه می توان یافت که آوازه رابطه دیرینه آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی به گوشش نرسیده باشد، شاید عبارت "رفیق شفیق" که پدر بزرگ ها در وصف دو یار غار می گفتند، در مورد این دو مرجع تقلید شیعه صدق می کند.

آیت الله العظمی «مکارم شیرازی» در این باره می گویند: رفاقت دیرینه ما با ایشان به بیش از 60 سال گذشته تا به امروز بر می گردد. می توان گفت که دوستی ما از قدیمی ترین دوستی های حوزه علمیه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه "ایشان نهایت وفاداری و محبت را دارند"، اظهار داشتند: در زمان طاغوت، از سوی ساواک آمده بودند که مرا دستگیر کنند و روزی از بالای دیوار وارد منزل شدند. وقتی این حالت را دیدم، خودم از در را باز  کردم. نیروهای امنیتی دستگیرم کردند که مرا ببرند و در همان حین، آقای سبحانی از راه رسیدند و به من گفت: "شما بروید و فکرتان راحت باشد. در این مدتی که شما نیستید، من تمام مشکلات خانواده را حل خواهم کرد". وقتی ماموران سخنان صریح آقای سبحانی را شنیدند، گفتند: "وی را نیز دستگیر کنید، چراکه این شخص را شجاع می کند". این شد که دو نفری عازم زندان شدیم!

ایشان افزودند: من فراموش نمی کنم، گاهی مشکلات مهم برای من یا ایشان پیش آمده که با یکدیگر به حل آن کمک کردیم. حوادثی هم بوده است، اما هیچ یک از آنها نتوانسته این رفاقت ما را برهم بزند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه "آقای سبحانی یکی از پرکارترین علمای حوزه است"، تصریح کردند: ایشان مرتباً مشغول کار علمی است و از آن زمان که قلم را به دست گرفته، تا کنون بر زمین نگذاشته است.

معظم له با بیان اینکه "قلم به دست گرفتن ایشان و بنده، قسمت مهمش به مجله مکتب اسلام باز می گردد"، ابراز امیدواری کردند: چه خوب است که طلاب جوان از ایشان سرمشق بگیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به تالیفات و فعالیت های نوشتاری آیت الله العظمی سبحانی گفتند: فعالیت های آقای سبحانی متنوع است و در تفسیر، عقائد، فقه، اصول و حتی در برخی مسائل تاریخی آثار متنوعی دارند. ایشان دارای جامعیت است، جامعیتی که قابل توجه است.

معظم له ادامه دادند: قسمتی از آثار ایشان به صورت کتب درسی حوزه درآمده که نشان از مقبولیت در میان حوزویان دارد و اینکه نیاز حوزویان را برآورده کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن بیان روایتی از امام صادق که فرمودند "العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس ؛ عالمی که از زمانش آگاهی دارد مورد هجوم شبهات قرار نمی گیرد"، تاکید کردند: آقای سبحانی به روز است، یعنی مشکلات زمان را درک می کند. این عالم زمان بودن و به نیازهای زمان آگاه بودن، خودش نکته مهمی است.

این مرجع عالی قدر تقلید، حملات دشمنان به مکتب حقه تشیع را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشتند: امروز هجمه های بسیاری به مکتب اهل بیت(ع) می شود که قسمت مهم آن از سوی وهابیت است. آقای سبحانی ازجمله کسانی است که تا کنون در برابر این هجمه ها ایستاده و در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) کتب متعددی نوشته است.

ایشان، حضرت آیت الله سبحانی را وجودی مغتنم توصیف کرده و افزودند: ایشان با علمای اهل سنت مراوده دارد، با آنها نامه نگاری می کند و برای دفاع از مکتب اهل بیت(ع) از آنان کمک می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha