پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن مهاجرنیا

حوزه/ مسئول انجمن های علمی حوزه های علمیه از ارتقای همکاری های علمی و پژوهشی حوزه های علمیه و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به نتایج نشست مشترک معاونین حوزه با  مدیران ارشد بنیاد پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به رسالت و اهداف این دو مجموعه بزرگ علمی، پژوهشی و تحقیقاتی جلسه مشترک دارای آثار و برکات متعددی بود.

وی افزود:برگزاری نشست های تخصصی بین گروه‌های علمی حوزه و گروه های علمی بنیاد پژوهش ها جهت افزایش همکاری های دو طرف مورد توافق قرار گرفت.

مسئول انجمن های علمی حوزه ادامه داد: بهره‌مندی از توان علمی پژوهشگران بنیاد پژوهش ها در ارزیابی کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی، همکاری انجمن های علمی حوزه با گروه های پژوهشی بنیاد آستان و معرفی نهادهای فرهنگی فعال در عرصه بین المللی به بنیاد پژوهش ها جهت استفاده و همکاری با آنها، از دیگر موارد مورد توافق دو طرف بود.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا با بیان این که بازدید از کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزه های علمیه از دیگر بخش های دیدار مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با معاونین پژوهش و بین الملل حوزه های علمیه بود، برخی از رسالت و اهداف انجمن های علمی حوزه را تشریح کرد.

وی افزود: انجمن‌های علمی حوزه یک سابقه طولانی یازده‌ساله دارد و در این مدت مشغول فعالیت در حوزه‌های مختلف علمی بوده است، شکل گیری انجمن‌های علمی یک پدیده نو در حوزه‌های علمیه بود که در کنار ساختار حوزه و بیرون از مجموعه رسمی حوزه شکل گرفت و در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی انجام داده است.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های انجمن‌های علمی، ازیک‌ طرف جزو نیازهای ضروری و وظایف علمی حوزه‌های علمیه است و از طرف دیگر حوزه متصدی این ضروریات نیست. ازاین‌جهت وجود انجمن‌های علمی یک ضرورت برای حوزه‌هاست و امروزه مورد قبول واقع‌شده و همه احساس می‌کنند انجمن‌های علمی می‌توانند مسئولیت بزرگی را در کنار حوزه انجام دهند و ارجاعات متعددی که درزمینه مختلف از جانب حوزه به انجمن‌های علمی می‌شود نشان‌دهنده این است که مسئولیت بسیار مهمی بر عهده انجمن‌های علمی است و دیگران هم این مطلب را قبول کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: در اساسنامه انجمن‌های علمی آمده انجمن‌های علمی ‌نهادی حوزوی می باشند، به این معنا که اعضای آن منتسب به حوزه هستند و معنایش این نیست که انجمن‌های علمی فقط در حوزه‌ها کار می‌کنند و بسیاری از اعضای انجمن‌های علمی در مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی فعالیت می‌کنند، ولی خاستگاه اولیه آن‌ها حوزه است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha