چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
پژوهش

حوزه/ آموزش باید توأم با پژوهش باشد تا طلاب بتوانند در فعالیت های علمی و پژوهشی پله های رشد و ترقی را طی کرده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

حجت الاسلام سیدحجت حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که در بیشتر نظام های آموزشی دانشگاه های دنیا به مسئله پژوهش و تحقیقات توجه ویژه ای می شود، گفت: متأسفانه این مهم در نظام آموزشی کشور در حاشیه قرار دارد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران بر تربیت طلاب پژوهشگر تاکید کرد و افزود: آموزش باید توأم با پژوهش باشد تا طلاب بتوانند در فعالیت های علمی و پژوهشی پله های رشد و ترقی را طی کرده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

وی با انتقاد از حجم سنگین برخی از متون درسی، ادامه داد: با توجه به حجم برخی متون درسی، اساتید نمی توانند کل درس را به اتمام برسانند، ولذا وقتی از آنان خواسته می شود که به صورت پژوهش محوری درس را ارائه دهند، اظهار می دارند که بخواهیم با رویکرد تحقیقی و پژوهشی به تدریس بپردازیم، از اتمام کامل درس باز خواهیم ماند. بنابراین نظر می رسد مسئولین حوزه باید تدبیری در در این زمینه بیاندیشند تا به مسئله مهم پژوهش نیز پرداخته شود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به رویکرد پژوهشی در برنامه های مدرسه امام خمینی(ره)، ادامه داد: بعد از پیگیری های مستمر و تشکیل کارگروه های علمی و پژوهشی و فراهم کردن شرایط، این امکان برای طلاب مدرسه به وجود آمد تا دست به قلم شده و وارد این عرصه شوند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، طلاب هفته ای سه ساعت برای کارهای پژوهشی وقت می گذارند و معمولاً در قالب کلاس های پژوهشی که با حضور اساتید و در غیرساعات درسی تشکیل می شود، این فعالیت ها پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه روند مقاله نویسی طلاب با توجه به نیازسنجی صورت می گیرد، گفت: در عنوان بندی مقالاتی که طلاب در مورد آن ها به تحقیق و پژوهش می پردازند، سعی می شود مطالبی مورد مطالعه و پژوهش قرار گیرد که جزو مشکلات مبتلا به جامعه باشد. البته مفید بودن موضوع یکی دیگر از ملاک های انتخاب عناوین مقالات می باشد تا فضای مناسب برای کار و تحقیق در این زمینه وجود داشته باشد.

حجت الاسلام حسینی در پایان با بیان این که امسال تعداد طلاب شرکت کننده مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در جشنواره علامه حلی به بیش از 100 نفر می رسد، گفت: تعداد مقالات برتر از نگاه ما بیش از 20 مقاله علمی می باشد و این ها همگی در پرتو زحمات طلاب و اساتید حاصل شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha