پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ خداوند اموال را قوام زندگی مردم معرفی کرده است پس این موضوع بسیار مهم است و نباید اجازه دهیم که اموال در دست سفها بیفتد؛ ایشان بیان می کنندکه در موضوع اقتصاد، مردم باید نظارت کنند تا فقر از بین برود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله  نوری همدانی، امشب در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه در دارالقران علامه طباطبایی گفتند: علامه شخصیتی اصولی، اخلاقی،تفسیری، تاریخی، روایی و رجالی و فقهی و... بودند و همه عناصر علمی و اخلاقی و عرفانی رادر خود داشتند.

معظم له افزودند: ایشان خدمت بسیار بزرگی به عالم اسلام و جهان بشریت انجام دادند؛ این بیت نیز بیتی بوده است که می توان در اعداد فی بیوت اذن الله .... قرارداد؛ خوشبختانه این بیت امروزه با نیت خیر یک خیر این چنین  نورافشانی ادامه می دهد.

این مرجع تقلید بیان کردند: افراد بزرگ، همچون کوهی هستند که از دور عظمت ایشان درک نمی شود، ولی هرچه به آنها نزدیک می شویم این عظمت را بیشتر درک می کنیم.

حضرت آیت الله  نوری همدانی خاطرنشان کردند: بنده 5 سال افتخار شاگردی در درس اسفار و تفسیر ایشان را داشتم و ایشان درس هیئت قدیم و جدید را نیز در روزهای تعطیل و پنجشنبه تدریس می کردند که  در آن شرکت می کردم.

ایشان گفتند: ایشان خصوصیات و ویژگی های فراوانی از نظر ادب و اخلاق و تواضع و مهربانی نسبت به شاگردان داشتند؛ وقتی پس از درس به خانه می رفتیم، خودشان درب را باز می کردند و با اصرار ما را در قسمت صدر مجلس می نشاند و هرچه سوال می کردیم با مهربانی جواب می دادند.

علامه ای که افطار خود را با بوسیدن ضریح حضرت معصومه(س) باز می کرد

ایشان افزودند: ایشان از نظر ولایت، شاگرد قرآن و شاگرد شایسته ائمه اطهار (ع) بودند؛ به همین خاطر هم در تدریس ایشان مشخص بود که قرآن تا چه میزان در روح ایشان اثر گذاشته است؛ ایشان روح بسیار لطیفی داشت؛ در ماه رمضان، افطار خود را با بوسیدن ضریح حضرت معصومه(س) باز می کرد و به اهل بیت(ع) علاقه عجیبی داشت.

معظم له بیان کردند: ایشان در مشهد سکنی می گزیدند و هر روز به حرم مشرف می شدند و در نماز آیت الله میلانی شرکت می کردند و با دست لرزان خود، دستی بر درب می گذاشتند و حالتی در زیارت داشتند که همه مردم منقلب می شدند.

حضرت آیت الله  نوری همدانی خاطرنشان کردند: ایشان هیچگاه از وجوهات مصرف نمی کردند و همیشه در مضیقه اقتصادی بودند؛ در سن 70 سالگی در کوچه های قم به دنبال یک منزل اجازه ای می گشتند، ولی این منزل از ارث به ایشان رسیده است.

ایشان گفتند: علامه طباطبائی در آیه 200 سوره آل عمران، در آخرین آیه این سوره، 50 صفحه مطلب نوشتند؛ یکی از این مطالب، با 15 موضوع بیان شده است که ازجمله آن می توان به رابطه انسان به اجتماع و ساختن اجتماع و اجتماع صالح و... اشاره کرد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزودند: ایشان بیان می کردند که جامعه را مردم می سازند و مردمی که در عرصه های جهادی و اخلاقی و... فعالیت می کنند باید یک ولی داشته باشد که این جامعه را رهبری کند؛ مفسر بزرگی مثل علامه در این بیان، ولایت فقیه را اثبات می کنند.

معظم له بیان کردند: ایشان علاوه بر تفسیر المیزان، کتابی نیز در باب اصول دارند که حاشیه بر کفایه است؛  علامه هم حکیم بودند وهم فقیه و اصولی؛ محقق خراسانی در کفایه مطالبی دارند و شیخ انصاری نیز در مکاسب مطالبی دارند که ایشان با مبانی اصولی و فلسفی در این باره مباحث جدیدی را مطرح می کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کردند: آیت الله العظمی طباطبایی می فرمایندکه خداوند در خصوص دو مساله تشدید و تاکید بسیاری دارند، یکی ربا است که در هفت جای قرآن آن را با تشدید نهی کرده است و مورد دیگر، تولی کفار است.

ایشان گفتند: از آیه 5 سوره نسا، خداوند اموال را قوام زندگی مردم معرفی کرده است پس این موضوع بسیار مهم است و نباید اجازه دهیم که اموال در دست سفها نیافتد؛ ایشان بیان می کنندکه در موضوع اقتصاد مردم باید نظارت کنند تا فقر از بین برود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم  افزودند: ایشان بیان می کنندکه جمیع مال از آن جمیع مردم است و باید به شکلی این اموال را مصرف کنند که نه اسراف شود ونه کسی بی نصیب شود.

معظم له بیان کردند: در آیه 102 سوره بقره در جلد اول المیزان، 1 میلیون و 260 هزار احتمال در معنای این آیه را بیان می کنند؛ یعنی این آیه به حدی ظرفیت دارد که آن را از عجایب نظم قرآن معرفی می کنند.

فیلسوف فرانسوی که با مطالعه صحیفه سجادیه اشک می ریخت

حضرت آیت الله  نوری همدانی خاطرنشان کردند: ایشان از بس که به نشر احکام اسلامی عنایت داشتند  یک فیلسوف فرانسوی به نام هانری کربن که برای استفاده از منابع اسلامی به ایران آمده بود ایشان هر شب جمعه به تهران می رفتند و به قدری با ایشان بحث کردند که هانری کربن با مطالعه صحیفه سجادیه اشک می ریخت.

ایشان گفتند:  هیج تفسیری در عالم اسلام به این اندازه مبسوط و مشروح و جامع و کامل نوشته نشده است و همیشه باید خود را رهین این بزرگوار بدانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha