چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام عباس دانشی

حوزه/ شهر عش آل محمد حدود یازده درصد نشر کتاب را در کشور به خود اختصاص داده که بعد از تهران در مقام دوم است و رتبه نخست نشر کتاب حوزه دین را نیز در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی شامگاه سه شنبه در نشست صمیمی اهل قلم با استاندار قم که به مناسبت بیست و سومین همایش هفته کتاب جمهوری اسلامی در مجتمع ونوس برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه نتیجه مجاهدت های اهل قلم، درک معارف عاشورایی و ارزش های متعالی اسلام باشد، اظهار داشت: عرصه کتاب با جایگاه بلندی که در تاریخ اسلام دارد، از نقش سترگی در بسط، نشر و اشاعه ارزش های اسلامی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه مقام معظم رهبری دغدغه های مهمی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، ابراز داشت: توجه و عمل به دغدغه های رهبر معظم انقلاب، کار بزرگی را در عرصه کتابخوانی به ظهور و بروز خواهد رساند.  

حجت الاسلام والمسلمین دانشی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1393 زمینه چاپ و نشر حدود 72 هزار عنوان کتاب را فراهم کرده است، ابراز داشت: این رقم نسبت به سال 92 از رشد بیست درصدی برخوردار بوده است. 

وی با اشاره به صدور مجوز 9 هزار عنوان کتاب در استان قم، گفت: در سال گذشته 7585 کتاب چاپ شد که بیش از 4 هزار عنوان چاپ اول بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: استان قم حدود یازده درصد نشر کتاب را در کشور به خود اختصاص داده که بعد از تهران در مقام دوم است و رتبه نخست نشر کتاب حوزه دین را نیز در اختیار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دانشی با بیان اینکه شمارگان مجموعه کتاب های سال گذشته حدود هفده میلیون نسخه است، گفت: میانگین قیمت عرضه کتاب در قم تقریبا نصف هزینه تمام شده کتاب است.

*عضویت 45 هزار نفر در کتابخانه های عمومی قم 

وی با بیان اینکه 52 کتابخانه عمومی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی استان به صورت نهادی و مشارکتی اداره می شود، ابراز داشت: یک میلیون نسخه کتاب در این کتابخانه ها قرار دارد و 45 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که سه درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که رقم مناسبی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به فعالیت کتابخانه های تخصصی در قم، اظهار داشت: علما، فضلا، طلاب و پژوهشگران در این کتابخانه ها به پژوهش های تخصصی حوزه دین می پردازند.

*فعالیت 23 کتابخانه تخصصی حوزه و دانشگاه در قم

حجت الاسلام والمسلمین دانشی افزود: فعالیت 23 کتابخانه تخصصی حوزه و دانشگاه که مجمع کتابخانه های تخصصی را تشکیل داده اند، رویداد منحصر به فردی در زمینه وحدت عملی حوزه و دانشگاه در قم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه یک و نیم میلیون سند و کتاب در یک شبکه بهم پیوسته در اختیار پژوهشگران قرار دارد، ابراز داشت: این اقدام شایسته از سوی مدیریت حوزه های علمیه و کتابخانه های قم از جمله کتابخانه آیات عظام بروجردی و مرعشی نجفی شکل گرفته که بسیار قابل تقدیر است.

*مشکلات ناشران در زمینه نشر کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه با اشاره به اینکه ناشران در تدوین و انتشار کتاب با مشکلاتی مواجه هستند، اظهار داشت: با توقف اختصاص یارانه کاغذ از چندسال گذشته تا به امروز شاهد افزایش هزینه چاپ و نشر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دانشی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عرصه نشر قم فقدان مرکز توزیع قوی است، ابراز داشت: سهم استان قم اگرچه در انتشار کتاب قابل توجه است اما از رشد مناسبی در عرصه رونق اقتصادی برخوردار نیست و به همین دلیل باید اقدام خوبی در این زمینه با همکاری دستگاه های ملی صورت گیرد.

وی همچنین بر ضرورت توجه به آثار قم در کشور تاکید کرد و ابراز داشت: باید در تهران به عنوان مرکز فرهنگی کشور، محلی برای عرضه آثار کتاب قم ایجاد شود.

*فقدان مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب در قم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه کتاب قم را باید به عرصه های بارونق و فعال پخش کتاب برسانیم، ابراز داشت: برگزاری نمایشگاه ها در قم با فقدان سازوکار مناسب و عدم مکانی باموقعیت مطلوب مواجه است.

حجت الاسلام والمسلمین دانشی افزود: از شهرداری قم و استانداری برای انتظار می رود در طرح حرم تا حرم جایگاه مناسبی را برای نمایشگاه دائمی کتاب تدارک ببینند.

وی برگزاری «همایش کتاب سال حوزه» را رویداد بزرگ فرهنگی این نهاد دینی دانست و ابراز داشت: حوزه های علمیه های طلایه دار این عرصه می باشد و باید به خدمت فرهنگی حوزه توجه کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در پایان خاطرنشان کرد: دو اثر از قم در عرصه کتاب سال جمهوری اسلامی حائز رتبه بودند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha