جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کل یوم عاشورا

حوزه/ نشست تخصصی «مناسک دینی و علوم اجتماعی با تمرکز بر عاشورا»، با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، در تهران خبر داد.

به گزارش سرویس استان ها خبرگزاری «حوزه» محمدرضا هدایتی، دبیر نشست «مناسک دینی و علوم اجتماعی با تمرکز بر عاشورا»  با اعلام این خبر گفت:  در طول تاریخ اسلام، شاید هیچ امری به اندازه حادثه عاشورا در احیا و تداوم حیات مکتب تشیع تأثیرگذار نبوده است. آیین ‏ها، آداب و مناسباتی که در این 14سده، در جامعه شیعه شکل گرفته است، بی ‏شک یکی از مهم‏ ترین عناصر قوام ‏بخش هویت جامعه شیعه بوده‏ اند.

وی افزود: از ابتدای شکل‏ گیری حوزه‏ های مختلف علوم اجتماعی و به خصوص جامعه ‏شناسی، مسأله دین و امور دینی یکی از سوژه‏ های مهم و موضوعات اساسی در مطالعات اندیشمندان این حوزه بوده است. تا حدی که این مطالعات تحت عنوان «جامعه شناسی دین» حوزه مشخصی را به خود اختصاص داده است.

هدایتی ادامه داد: این مطالعات در سال‏ های اخیر به عرصه تشیع قدم نهاده و به طور خاص به حادثه عاشورا و مناسک و آیین‏های پیرامونی آن پرداخته است، این در حالی است که پیش از این، حادثه عاشورا غالباً از جنبه ‏های تاریخی، کلامی و روایی مورد مطالعه و بررسی‏ های علمی قرار گرفته است. بنابراین مسأله اصلی نشست تخصصی «مناسک دینی و علوم اجتماعی؛ با تمرکز بر عاشورا» پرسش از امکان، ضرورت و بایسته‏ های مواجهه علوم اجتماعی با امور دینی و به خصوص عاشورا می باشد.

وی ادامه داد: نشست «مناسک دینی و علوم اجتماعی؛ با تمرکز بر عاشورا» با سخنرانی صاحب نظران و با حضور فعالان فرهنگی، 28 آبان 94 در نمایندگی تهران دفتر تبلیغات اسلامی، به نشانی تهران، میدان فلسطین، خ طوس، کوچه تبریز، پلاک 30 برگزار می شود.

دبیر نشست «مناسک دینی و علوم اجتماعی با تمرکز بر عاشورا» خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی این نشست بررسی مواجهه علوم اجتماعی با مناسک دینی و به خصوص حادثه عاشورا است که در آن دکتر جبار رحمانی، نویسنده کتاب مطالعات جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی مناسک عزاداری محرم، محسن حسام مظاهری، نویسنده کتاب رسانه شیعه و ... به ارائه بحث می ‏پردازند.

 انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha