پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام فرحانی معاونت آموزش

حوزه/ معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور گفت: بحث تحول در حوزه علمیه به ویژه تحول در متون درسی حوزه کار بسیار دشوار و سختی است، اما شدنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی در جمع اساتید برنامه آموزشی جدید سطح یک مدارس علمیه سراسرکشور اظهارداشت: تحول نظام آموزشی در حوزه‌های علمیه، همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بوده و خوشبختانه با همکاری دیگر مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه توانسته‌ایم، بخشی از این تحول در دروس حوزوی را انجام دهیم، باید تلاش کنیم که این دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه های علمیه را بیش از پیش  برآورده کنیم.

وی افزود: معاونت آموزش حوزه های علمیه با همکاری مرکز تدوین متون درسی حوزه، تلاش زیادی برای تصویب و اجرایی شدن این طرح جدید آموزشی برای سطح یک انجام داده و با پیگیری های جدّی همکاران معاونت آموزش این مهم به عنوان مصوبه 848 شورای عالی حوزه های علمیه تصویب شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی تحول در متون درسی حوزه را دارای اهمیت توصیف کرد و گفت: این تحول با تلاش، پیگیری و صبر، حوصله و دقت امکان پذیر خواهد بود.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه با اشاره به اجلاسیه اخیر مدیران در مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در این اجلاس طرح آموزشی جدید مطرح شد و بسیاری از مدیران مدارس علمیه کشور متقاضی اجرایی شدن این طرح در مدارس خود شدند.

وی ، اظهارداشت: مساله تحول در حوزه و برنامه های آموزشی آن، بارها از سوی بزرگان تاکید موکد شده است، این تحول به نوعی  سهل ممتنع است، به هر حال آسان نیست که  یک متن و کتابی را در حوزه به عنوان یک متون درسی با توجه به حساسیّتی که وجود دارد بدون طی کردن مسیر به اجرا گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین  فرحانی ادامه داد: در طول تاریخ بزرگانی آمدند و برخی از کتب را اصلاح و متون جدید را جایگزین کردند به طوری که حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص کتاب « بدایع و نهایه» گفتند؛ بزرگی مثل علامه طباطبایی (ره) آمد، متنی آزمایشی را تدوین کرد، مدتی تدریس آزمایشی صورت گرفت و بعد از مدت ها یک کتاب قابل قبول و مورد تایید برای تدریس در حوزه علمیه شد.

وی تصریح کرد: این حساّسیت بجا در حوزه بالاست و ما باید با دقت زیادی از این میراث حفاظت و حراست کنیم، امروز ماموریت حساس و مهمی بر عهده ما نهاده شده است، بطوری که برای همین متنی که برای یک نیم سال تدریس کرده اید، مقدماتی زیادی را پشت سر گذاشته است،  چنانکه در20 جلسه برای تبیین و تشریح این طرح به شورای عالی حوزه و تصویب این طرح حضور پیدا کرده ام.

معاون آموزش و امور  حوزه های علمیه خطاب به اساتید دوره جدید آموزشی سطح یک تاکید کرد: به هر حال این طرح به سادگی و سهولت به این مرحله نرسیده است، تحول متون درسی در حوزه بسیار دشوار اما شدنی است.

انتهای پیام   17/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha