پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کنگره آیت الله بهبهانی

حوزه/ در کنگره آیت الله سید میرعلی موسوی بهبهانی(ره) با اشاره به مجاهدت و نقش بی بدیل علما در پویایی نظام شیعه، بر لزوم تکریم و پاسداشت بزرگان تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت‌الله سید جعفر سیدان، از علمای مشهد، در نخستین روز از کنگره سه روزه چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید میرعلی موسوی بهبهانی(ره)، در مدرسه علمیه دارالعلم آیت‌الله بهبهانی اهواز با بیان این که شخصیت آیت‌الله بهبهانی از میان علمای شیعی در مباحث اعتقادی، اصولی، فقهی، کلامی و تفسیری کم نظیر بوده است، اظهار داشت: مهمترین دلیل بر این ادعا، آثار گران‌سنگ علمی آیت‌الله بهبهانی و شاگردانشان است.

وی با بیان این که آثار تربیتی در کتب ایشان فراوان یافت می‌شود، اذعان داشت: به‌یقین ایشان از استوانه‌های علم و فضیلت بود و گوهر هدایت را یافته و در نشر آن بسیار تلاش کردند.

آیت‌الله سیدان، با اشاره به ویژگی‌های علمی آیت‌الله بهبهانی، تصریح کرد: ایشان در مطالب اصولی، فقهی، اخلاقی، کلامی، تفسیری و ولایی دقت‌های خاص خود را داشتند، به‌طوری‌که در کتاب شریف مصباح الهدایه فی اثبات الهدایه که 40 حدیث و 40 آیه قرآن در آن آمده و در هر بخشی به بهترین صورت مطرح شده است، موضوعات مختلفی به‌عنوان اشکال مطرح شده و به دقیق‌ترین شکل ممکن پاسخ داده است.

استاد حوزه علمیه مشهد، با تأکید بر این که شخصیت آیت‌الله بهبهانی بسیار ممتاز بوده است، اذعان داشت: اساتید و طلاب و روحانیون باید در خصوص بیانات و آثار آیت‌الله‌ بهبهانی تحقیق و مطالعه کنند، چرا که این مسئله تأثیر بسیار خوبی در رشد علمی آنها خواهد داشت.

*خوزستان؛ دروازه ورود تشیع به ایران

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در این کنگره با اشاره کلامی از مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است»، اظهار داشت: این‌که خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران نام‌گذاری شد، نتیجه فعالیت و تلاش‌های علمای بسیاری از قرن‌های گذشته تاکنون بوده است.

دبیر کنگره چهلمین سالگرد آیت‌الله بهبهانی، به سخن ارزشمند بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، اشاره کرد و گفت: همان طور که امام راحل(ره) فرمودند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است، در این برهه نیز علمای ارزشمند و عالی مقام خوزستان همه سعی و تلاش خویش را برای پویایی نظام شیعی به کار گرفته‌ و ما صمیمانه قدردان این عزیزان و مجاهدان فی سبیل الله هستیم.

وی با اشاره به اهمیت تلاش علما و مراجع تقلید در زنده نگه‌داشتن و پاسداشت دین اسلام، تصریح کرد: یکی از علمای که مجدانه در این راستا گام برداشتند، حضرت آیت‌الله بهبهانی بودند و الحق و الإنصاف فعالیت‌های زیادی را همگام با امام خمینی(ره) در راستای تحقق انقلاب انجام دادند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان، در پایان با بیان این که برگزاری چنین کنگره‌هایی، اقدامی ارزشمند و مفید برای آحاد و اقشار جامعه به‌ویژه طلاب جوان است، اذعان داشت: ازآنجایی‌که این نوع کنگره‌ها سبب آشنایی مردم با سیره علمای فقید خوزستان می‌شود، آیت‌الله موسوی جزایری نیز اصرار زیادی بر برگزاری کنگره آیت‌الله بهبهانی داشتند و خوشبختانه با پیگیری و همکاری برخی سازمان‌ها، این مهم محقق شد.

* رونمایی از کتاب «آیت‌الله بهبهانی به روایت اسناد ساواک»

همچنین آیین رونمایی از کتاب «آیت‌الله بهبهانی به روایت اسناد ساواک» که به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی و با همکاری حجت‌الاسلام بهشتی به چاپ رسیده است، آخرین بخش از نخستین روز این کنگره 3 روزه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha