شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر سید حمید خویی

حوزه/ شاخصه های اخلاقی حضرت آیت الله خویی بیشتر از شاخصه های علمی بر روی شاگردانشان تأثیرگذار بود و توجه زیادی به وضعیت طلاب داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خوی، دکتر سید حمید خویی، امروز در سومین کنگره بزرگداشت بزرگ مرجع عالم تشیع آیت الله العظمی سیدابوالقاسم خویی(ره)، با موضوع بررسی ویژگی های اخلاقی و تربیتی آن مرجع فقید، در بقعه متبرکه شیخ نوایی شهرستان خوی، گفت: بنده به عنوان عضوی از خانواده حضرت آیت الله خویی، شاهد بودم که ایشان دنیا را به تمام معنی کوچک می دیدند و در طول دوران زندگانیشان مشکلات و مصیبت های بسیاری دیدند، ولی هرگز نشکستند و معتقد بودند که در تمام سختی ها خداوند ناظر است و تمام مشقات و سختی ها را ساده می کند.

نوه حضرت آیت الله خویی افزود: ایشان شاخصه های مهمی در زمینه اخلاقی و تربیتی داشتند و در طول دوران حیاتشان همواره شاگردان را به داشتن زهد، نظم، ادب، تعلیم و تربیت، احترام به اساتید، بزرگان، پدر و مادر، حفظ و انس با قرآن، شیفتگی در ولایت رسول الله(ص) و اهل بیت(ع)، تواضع و فروتنی، عدم کینه ورزی و داشتن ظرفیت قبل از نعمت الهی توصیه می کردند.

وی با بیان این که حضرت آیت الله خویی به تعلیم و تعلم علاقه وافری داشتند و می گفتند که بهترین راه یاد گرفتن علم، یاد دادن است، ابراز داشت: در اول کتاب تفسیر ایشان آمده است که چه بسیار آرزو می کردم اشتغالات مرجعیت را نداشتم و می توانستم حفظ قرآن را به پایان برسانم، البته در اواخر عمر شریفشان موفق به حفظ قرآن کریم شدند.

دکتر خویی با تاکید بر این که شاخصه های اخلاقی حضرت آیت الله خویی بیشتر از شاخصه های علمی بر روی شاگردانشان تأثیرگذار بود، افزود: ایشان هرگز کینه کسی را به دل نگرفتند، چراکه دانش آموخته مکتب رسول الله(ص) بود و توجه زیادی به وضعیت طلاب داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha