جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی - جشنواره امام خمینی(ره)

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار توجه بیش از پیش به سنت های گذشته حوزه و احیاء آن شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی امروز در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره امام خمینی(ره) و پرونده پژوهشی طلاب که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، در سخنانی حوزهای شیعی را دارای سنت هایی کهن، بزرگ و تاریخی توصیف کرد و افزود: من در بسیار از سخنرانی ها و مطالبی که ارائه داده ام نسبت به احیا و تقویت سنت های گذشته تاکید می کنم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه ضمن تفکیک این سنت های لازم و کاربردی اظهارداشت: « سنت ها و تجربه های فرهنگی، اخلاقی و تربیتی»، « سنت های پژوهشی و تحقیقی »، « مدیریت سازمانی و ساختاری»، « سنت معیشت حوزه و حوزویان» و « سنت های تبلیغی و ترویجی » از جمله موارد شش گانه ای است که زمانی در حوزه های شیعی بیش از حال حاضر مشهود بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خوشبختانه طبق اسناد و مطالبی که امروز به دست ما رسیده، شاهد وجود گنجینه ذی قیمتی در تاریخ حوزه های علمیه هستیم و امروز با استفاده از تجربیات غرب و بیرون از مرزهای کشور باید به خوبی بهره ببریم؛ ولی نباید از اصالت حوزوی و حوزه خود باز بمانیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: کسب تجربه های مختلف و به کارگیری علوم و فنون جدید بسیار سودمند و برای حوزه های علمیه لازم است، اما آن اصلی که نبایداز آن غافل شویم و کماکان نسبت به آن اهتمام داشته باشیم اصالت حوزه های کهن و تاریخی شیعه است.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: متاسفانه امروز محققان و پژوهشگران ما توجه چندانی به پژوهش های تحقیقی پیرامون آن سنت هایی که ذکر شد، ندارند و متاسفانه به خوبی تاریخ حوزه برای امروز و فردا ما تببین نشده است و افراد هنوز این حوزه با برکت را نمی شناسند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: ما باید با به کارگیری متالوژی علمی جدید کارهایی را انجام می دادیم و نسبت به آن کوتاهی کردیم، اگر ما بر روی علوم انسانی خود کار تحلیلی انجام می دادیم و تجربیات حوزه هزار ساله شیعی را به کار می بستیم بدون شک امروز علوم انسانی ما در مسیری قرار داشت که جایگاه و شأن آن است.

وی بر حفظ سنت ها و روش های تدریسی، پژوهشی و تحقیقی حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم نسبت به تاریح حوزه های علمیه کارهای پژوهشی و تحقیقی انجام دهیم و نسبت به اطلاع رسانی آن اهتمام جدی داشته و در عین حال اصالت خود را حفظ کنیم بدون تردید در برابر شدیدترین طوفان های جامعه و عصر کنونی مقاومت خواهیم داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی امور پژوهشی که در حال کم رنگ شدن است، گفت: از سنت های دیرینه آموزشی و پژوهشی که در حوزه های علمیه وجود داشت و امروز کم فروغ شده است می توانم به؛ پیش مباحثه، مباحثه، پیش مطالعه اشاره کنم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: همین پیش مباحثه ای که امروز در جمع طلاب و محققان بسیار کمرنگ شده است، در واقع به فهم عمیق مطالب علمی و پژوهشی قوت می بخشید و بسیاری از بزرگان دین مطالب را از طریق همین پیش مباحثه ملکه ذهن می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: « گفت وگو و پرسش و پاسخ»، « تقریر و تحریر»، « تدریس همزمان با تحصیل»، « کمیت کارهای فردی »، « عمق بخشی و کیفیت مطالعه»، «تنوع دامنه موضوعات»، « نظریه سازی و مکتب سازی»، « حوزه روش شناس» مواردی است که در بین حوزویان و حوزه ها کم رنگ شده است.

انتهای پیام   17/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha