جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما آزاد نیستیم، وقت حوزه را مصروف موضوعات بی اعتبار کنیم؛ امروز لحظه لحظه حوزه های علمیه برای جهان اسلام و نظام از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید به موضوعات اساسی پرداخته شود که دردهای جامعه را پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی پیش از ظهرامروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مطالعه دین باید برخوردار از توجه به ابعاد باشد تا بتواند جامعیت دین را متصور شود.

وی با بیان اینکه مطالعه دینی به ابعاد تمدن اندیشی، جهانی سازی اندیشی، امت اندیشی و اخلاق اندیشی تقسیم بندی می شود، ابراز داشت: گاهی مطالعه دین تک بعدی صورت می گیرد و خروجی آن در جهت ارائه آموزه دینی و عرضه دین نیست.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یکی از ابعاد مطالعه دینی را اخلاق اندیشی دانست و گفت: اخلاق اندیشی به محورهای متعددی قابل تقسیم است؛ از تحلیل اخلاقی به عنوان فلسفه حکمی نیز یاد می شود؛ البته ما فلسفه حکمی را به صورت جدی و پویا پیگیری نکرده ایم.   

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه احکام دینی نمی توانند از فلسفه بعثت که فقه بخشی از تعلیمات مترتب آن می باشد جدا باشند، افزود: فقه نمی تواند از اخلاق جدا باشد، تکفیری ها فقهی را مطرح می کنند که اخلاق را نابود می کند؛ اخلاق افق و هدفی است که فقه به سمت آن می رود.

وی افزود: تحلیل اخلاقی از دین به این معناست که درون نهفته ها، نگاه های رو به جلو و  کارکردهای احکام تحلیل اندیشی شود تا مولفه های اخلاقی به زبان علمی و اخلاقی ارائه شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه بخشی از حقوق بشر از جنس فلسفه حکمی است، گفت: براساس این نگاه احکام مربوط به جنگ به گونه ای تحلیل می شود که نگاه رصدکننده این احکام به سمت اخلاق صحیحی برود که از خشونت دور شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه اخلاق معیاری استنباطی از شاخه های اخلاق اندیشی است، گفت: اخلاق را باید به مثابه عنصر در فقه ادراک کنیم.

وی با بیان اینکه نسل بدون توسعه و تعمیم اخلاق، بقایافتنی نیست، گفت: راه حفظ نسل از اخلاق می گذرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تحلیل اخلاقی بخشی از موضوعات فقهی هستند، ابراز داشت: اخلاقی اندیشی به مفهوم اخلاقی سازی نفس در راستای اندیشه صحیح است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: تفکر انسان غیرمتخلق در مواردی به سمت غیراخلاق کشیده می شود.

وی با بیان این که  پژوهش نیز اخلاق دارد، گفت: ما آزاد نیستیم، وقت حوزه را مصروف موضوعات بی اعتبار کنیم؛ امروز لحظه لحظه حوزه های علمیه برای جهان اسلام و نظام از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید به موضوعات اساسی پرداخته شود که دردهای جامعه را پاسخ دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه دکتر قربان نیا شخصیت محبوب حوزه و دانشگاه بود، ابراز داشت: وی، قدرت تحلیل اخلاقی از تعالیم دینی را در سطح بالایی داشت؛ رویکرد انسانی اخلاقی به دین در سخنرانی های ایشان موج می زد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: دکتر قربان نیا عمر خود را بر روی موضوعات دینی و انقلابی ارزشمند می گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم دکتر قربان نیا از سیرت و خصلت و منش اخلاقی خاصی برخوردار بود.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha