جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام خمینی

حوزه/ باید تلاش کنیم تا فقر و تبعیض را در نقاط حساس و آسیب زای کشور از بین ببریم و فرهنگ اهل بیت(ع) را درست معرفی کنیم تا فرهنگ غلط و ضعیف بر این فرهنگ و مبانی آن احاطه پیدا نکند.

به گزارش خبر گزاری «حوزه» دکتر فلاح زاده  امروز در همایش مبلغان نخبه که با موضوع« بررسی جریان های تکفیری» در سالن اجتماعات پژوهشگاه  علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات  اسلامی حوزه علمیه قم بر گزار شد، به بیان ریشه های این جریان اشاره کرد و گفت: پایه گذار اندیشه و فرقه های وهابیت و بهائیت انگلیس و رژیم آل سعود است  که باعث رشد و توسعه زمینی این نوع فرقه ها شده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نوع حاکمیت دینی انقلاب و اندیشه های امام خمینی (ره) سد محکمی برابر این نوع تفکرات در دنیا ایجاد کرد اظهار داشت: گفتمان انقلاب با رویکرد جدید بر اساس فقه و  فقاهت، توانست، ایده جدیدی را برابر اندیشه های موجود در دو بلوک شرق و غرب  به وجود بیاورد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر عربستان سعودی ترویج و تربیت کننده و عنوان دار کانون مبلغ اندیشه و فکر وهابیت تکفیری است و این رژیم توانست در بعضی کشورها، مانند مالزی از لحاظ ترویج اندیشه فکری نفوذ و جریاناتی را علیه شیعه راه اندازی نماید.

 فلاح زاده بیان داشت:  هدف از تأسیس این تفکر، حاکمیت بر دنیای اسلام و مقابله کردن با اندیشه اسلام ناب است و متاسفانه بایدگفت در کشورهای همسایه، پایگاهایی برای تفکر و اندیشه تکفیری که قبلا القاعده ای بوده شکل گرفته و رویکرد آنها کاملا تضاد درون دینی است.

 این کارشناس ادامه داد: در کنار توسعه تفکر تکفیری، باید به جریان افراطی مذهبی هم اشاره کرد و به آن پرداخت و نباید از این موضوع مهم به سادگی عبور کرد، دلیل آن این است که دشمن برای تخریب و از بین بردن اسلام ناب از هر دو بال به خوبی بهره برده و توانست این تفکر را هم دنبال کند و به نتیجه برساند.

وی فحش و ناسزا گفتن و توهین به مراجع و بزرگان دین، موضع گیر در برابر بیانات مراجعه تقلید، پرداختن به جریانات خاص، درون دینی ، تبلیغ جدای دین از سیاست، بروز رفتار جدایی دین از سیاست، اشتراکات رفتاری در حوزه سیاسی با برخی از معاندین دین و بهره گیری از مقدسات را از جمله شاخصه ای این افراطی گری عنوان کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه جریان افراطی گری یک جریان تکفیری است، برعکس کسانی که این گونه فکر نمی کنند، گفت: جریانات تکفیری در تلاشند تا دشمن مشترک و قابل مشاهده ای در دنیا اسلام معرفی کنند و به دنبال ایجاد گفتمان بر محور ایدئولوژی در برابر دشمن و الگوی سازی برای حکومت در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و مبارزاتی و ایجاد مشروعیت اجتماعی از ناحیه گروهای مرجع جدید و نوین و ایجاد ظرفیت مناسب برای ایجاد پایگاهی اجتماعی در دنیا می باشند.

 فلاح زاده با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا فقر و تبعیض را در نقاط حساس و آسیب زای کشور از بین ببریم و فرهنگ اهل بیت(ع) را درست معرفی کنیم تا فرهنگ غلط و ضعیف بر این فرهنگ و مبانی  آن احاطه پیدا نکند، اظهار داشت:  باید تا می توانیم بین جریان همسو همگرایی به وجود بیاوریم، اگر نتوانیم این فعالیت ها را انجام بدهیم ، باید از آینده این نوع مناطق و جوانان آنها ترس و هراس داشته باشم، چرا که آمادگی جذب در این نوع مناطق به سمت تکفیری ها بسیار زیاداست.

 انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha