سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مهدی افشار - مدرسه امام صادق(ع) تهران

حوزه/ حوزه های علمیه ضمن شناخت مقتضیات زمانی خویش و تربیت طلاب مستعد باید در اجتماع به جایی برسند که جایگاه «العلماء ورثه الانبیاء» را برای مردم روشن و تبیین کنند.

حجت الاسلام مهدی افشار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که مدرسه علمیه امام صادق(ع) در دو سطح مقدماتی و عالی فعالیت علمی دارد، گفت: در حال حاضر حدود 150 طلبه در این مدرسه مشغول به تحصیل می باشند و به لحاظ رتبه علمی در شرایط مطلوبی قرار دارند. به طوری که تعدادی از طلبه های ممتاز را جهت تدریس و فعالیت های علمی و پژوهشی در مدرسه دعوت به همکاری کرده ایم.

وی ادامه داد: در مورد طلاب سطح یک نیز علاوه بر برنامه های آموزشی ثابت، چند کتاب دیگر، همچون کتاب های شهید مطهری و کتاب مفاهیم قرآن را جزو برنامه های آموزشی و پژوهشی آنان قرار داده ایم.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهریار با تاکید بر این که حجم سنگین دروس حوزوی تا حدود زیادی مانع ورود طلاب به عرصه تحقیق و پژوهش شده است، اظهار داشت: با وجود محدودیت ها و مشکلات سعی شده از ابتدای سال تحصیلی، طلاب را به حضور فعال در جشنواره علامه حلی تشویق کرده و با تشکیل کلاس های آموزشی مقاله نویسی و مهارت های پژوهشی، مسیر تحقیق و پژوهش برای آنان  هموار شود.

وی بازنگری در حجم و متن دروس حوزوی را یک ضرورت دانست و افزود: یکی دیگر از موانع پیشرفت علمی و پژوهشی طلاب، وجود تعطیلات بیش از حد در نظام آموزشی حوزه می باشد و این مسئله با رسالت اصلی حوزه در تضاد است.

حجت الاسلام افشار با بیان این که مدرسه امام صادق(ع) هیچ موقوفه ای در اختیار ندارد، ادامه داد: بخشی از منابع مالی مدرسه از طریق مدیریت حوزه استان و بخشی دیگری نیز توسط امام جمعه شهریار و تولیت مدرسه تامین می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه به جهت عدم فرهنگ سازی در وقف های حوزوی، توفیق چندانی در جذب موقوفات نداشته ایم، ولی بنا داریم با برنامه ریزی، مشارکت های مردمی را در پشتیبانی مالی و معنوی از برنامه های فرهنگی و دینی حوزه علمیه افزایش دهیم.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهریار در خصوص رسالت سنگین حوزه های علمیه در جامعه، افزود: همان طور که پیامبر(ص) در همه شئون زندگی مردم حضور و نظارت داشتند و از بیان مسئله شرعی تا حل مشکلات حکومتی و نزاع های گروهی ورود پیدا می کردند و در واقع حل و فصل تمامی مسائل جامعه اسلامی با نظر و مشورتِ با ایشان صورت می گرفت، حوزه های علمیه نیز باید ضمن شناخت مقتضیات زمانی خویش و تربیت طلاب مستعد و آشنایی آن ها با سیره علماء و قدرت ب حل مشکلات موجود در اجتماع، به جایی برسند که جایگاه «العلماء ورثه الانبیاء» را برای مردم روشن و تبیین کنند.

حجت الاسلام افشار در پایان با بیان این که مدرسه علمیه امام صادق(ع) در خدمت مردم شهریار می باشد، گفت: با عنایت خداوند و همت طلاب توانسته ایم مدارس، مساجد، ادارات و سایر مراکز اجرایی و فرهنگی را تحت پوشش فعالیت های دینی و تبلیغی قرار دهیم.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha