جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه گفت: از دروغ های بسیار بزرگی که تاریخ در خصوص این حادثه بیان کرده است، این است که شیعیان خودشان امام حسین(ع) را به شهادت رساندند که این مساله بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در دومین شب مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در موسسه فهیم گفت: آیات قرآن، سرشار از پندهایی است که هر کدام از آنها مایه سعادت انسان را فراهم می کند.

وی افزود: یکی از اوامر مهمی که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است، مساله عمل به تعهدات و «اوفوا بالعقود» است که آیات و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: از مهمترین عوامل تعیین کننده در حادثه عاشورا، عمل نکردن مردم و بسیاری از مسلمانان به این رکن مهم در اسلام بود؛ حادثه کربلا آموزه بسیار مهمی در خصوص مبانی دینی ارایه می دهد که یکی از آنها در همین زمینه است.

وی گفت: از دروغ های بسیار بزرگی که تاریخ در خصوص این حادثه بیان کرده است، این است که شیعیان خودشان امام حسین(ع) را به شهادت رساندند که این مساله بسیار مهم است.

سخنران مراسم بیان کرد: همین دروغ را امروز، سلفی ها بیان می کنند که شیعیان امام حسین(ع) را خود کشتند و یزید در این میان تقصیری ندارد؛ ولی درست است که شیعیان کوفه امام را دعوت کردند، ولی چنین کاری نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان کرد: در بین دعوت کنندگان افرادی مثل شبث بن ربعی بودند که وی آدمی بی دین و لامذهب بود که اسلام اختیار کرده و پس از رسول خدا(ص) هم مرتد شده است و موذن زنی که ادعای نبوت کرده بود شد.

وی گفت: این افراد، کسانی نبودند که عاشق امام(ع) باشند، بلکه آنها با یزید مشکل داشتند و به همین دلیل مشاهده کردند که این مساله به کجا ختم می شود و زمانی که مشاهده کردند، اوضاع آنچنان که آنها می خواستند پیش نرفت، خود را از ماجرا کنار کشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: در میان مردم کوفه افراد شایسته ای مثل مسلم بن عوسجه و  حبیب بودند، شایسته بودند ولی همه دعوت کنندگان این گونه نبودند.

وی گفت: این عمل نکردن به عهد بود که باعث شد که امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند، خدا لعنت کند، کسانی که عهد شکستند و سپس به لشکریان یزد فرمودند «والله این گروه شما هستید».

این استاد حوزه بیان کرد: وظیفه مسلمانان این است که آیاتی که خداوند در قرآن مجید بیان فرموده است را عمل کنند و وفای به عهد از مهمترین این معارف است.

وی گفت: امام حسین(ع) در خطبه شب عاشورا و پیش از آنکه به یاران خود بفرمایند  هر کس می خواهد برود، فرمودند که من اصحابی به وفاداری اصحاب خود نمی بینم که وقتی امام (ع) به آنها فرمودند، هرکه می خواهد برود، یاران عرض کردند که اگر در دنیا خالد باشیم حاضریم هر روز جان بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد بیان کرد: در همین حین خبر آوردند که فرزند یکی از یاران امام حسین(ع) در ری گرفتار شده است و امام وی را مرخص کردند، ولی او گفت که من یک لحظه شما را ترک نخواهم کرد.

استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: در این مراسم ها باید اهداف امام حسین(ع) و ارزش های حسینی را در زندگی پیاده کنیم و مسیری که ایشان باز کردند را طی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha