پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دانش نامه امام رضا(ع)

حوزه/ همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی لوح فشرده دانش نامه امام رضا(ع) با عنوان «فروغ ولایت ۱» را تولید کرد.

به گزارش سرویس استان های خبرگزاری«حوزه» از مشهد، دانش نامه امام رضا(ع) حاصل تلاش پژوهندگان و متخصصان بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است که به مطالبی همچون زندگانی، شجره نامه، سخنان، مدایح، معاصران، جهان اسلام در عصر امام(ع)، مشهد، آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی می پردازد.

در بخش «زندگی نامه» مواردی همچون، بستگان امام رضا(ع)، از تولد تا امامت، از امامت تا هجرت، از مدینه تا مرو، امام در مرو و شهادت امام(ع) ارائه شده است و شرح حال و زندگی فرزندان چهارده معصوم(ع) به تعداد 151 نفر در قسمت شجره نامه قابل دستیابی است.

مبحث «سخنان» مشتمل بر مجموعه ای از احادیث آن حضرت(ع) به زبان های عربی و فارسی است که شامل خطبه ها، نامه ها، نیایش ها، حدیث سلسلة الذهب، احادیث کلامی، فقهی، تفسیری و اجتماعی می شود.

در بخش «مدایح» نیز می توان از گزیده اشعار عربی و فارسی شاعران که در مدح علی بن موسی الرضا(ع) سروده اند، بهره مند شد و اصحاب و راویان، دانشمندان معاصر امام رضا(ع) و نیز دولتمردان و سیاست مدارانی که در عصر آن حضرت می زیسته اند، در بخشی با عنوان «معاصران» معرفی شده اند.

محقق همچنین در بخش «جهان اسلام در عصر امام(ع)» می تواند از جنبش ها، جغرافیای تاریخی جهان اسلام، سرزمین های اسلامی، فرق و ادیان و رخدادهای زمان معاصر امام رضا(ع) اطلاع یابد و همچنین مسیر حرکت حضرت از مدینه تا مرو در این قسمت به نمایش در آمده است.

کاربران در بخش «مشهد»، می توانند با اماکن تاریخی، فرهنگی، مذهبی و دیدنی و نیز جغرافیا و وقایع مهم تاریخ شهر مقدس مشهد آشنا شوند.

تاریخچه آستان قدس رضوی، بررسی موضوع وقف و موقوفات آستان قدس رضوی از عناوین ارائه شده در قسمتی با عنوان «آستان قدس رضوی» است. زیارت، مراسم، مشاهیر مدفون، هنرهای اسلامی و اماکن متبرکه نیز در بخش«حرم» آورده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha