پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام فرحزاد

حوزه/ سنتی که امام رضا(ع) برای مومنان ذکر می کند که خصلت ائمه اطهار (ع) است، خصلت صبر در مصایب و امتحانات و ابتلائات است؛ قطعا اگر این ائمه صبر نمی کردند چیزی از دین نمی ماند و همه ما مدیون صبر ائمه (ع)هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد ظهر امروز در مراسم عزاداری در بیت آیت الله العظمی بروجردی گفت: لفظ مومن، لفظی است که هر مسلمانی دوست دارد که مردم به او این لفظ را بدهند، ولی مومن واقعی دارای شاخصه هایی است.

وی افزود: شاخصه های واقعی مومنان در قرآن کریم و روایات معصومین بیان شده است هر مومنان باید این الگوها را رعایت کند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در بیان خصوصیت و ویژگی مومنان واقعی بیان می کنند که مومن دارای سه خصلت مهم است که شامل یک سنت الهی، یک سنت نبوی و یک سنت امامیه است.

وی گفت: سنت الهی که امام رضا(ع) آن را به عنوان یکی از نشانه های مومنان ذکر می کنند، خصلت کتم سر و رازداری است؛ در حقیقت عدم بیان راز ممکن است در حالت های مختلف درونی و بیرونی رخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد بیان کرد: رازداری برای راز دیگران، آبروی دیگران، آبروی خود و راز خود و به طور کلی امانت داری چه سخن باشد و چه شی و چه پست، می تواند از شقوق رازداری باشد.

وی گفت: انسان موظف است که راز خود را برای خود نگاه دارد و آن را برای مردم بیان نکند و آبروی خود را ببرد؛ در حقیقت گناه یک عیب است، ولی بیان گناه عیبی بزرگتر از خود گناه است.

وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که کسی که گناه خود را برای دیگران بیان کند گناه بزرگتری مرتکب شده است و اگر گناه خود را در دل خود نگاه دارد و به کسی نگوید خداوند نیز او را می بخشد.

این  محقق حوزه بیان کرد: امانت داری نیز به حدی مهم است که برخی از اولیای ما ذکر کرده اند که اگر قاتل امام حسین(ع) نیز امانتی نزد ما بگذارد و اگر این امانت را بپذیریم، قطعا در امانت خیانت نخواهیم کرد.

وی گفت: سنت نبوی که امام رضا(ع) در این روایت بیان کرده اند، سنت مدارا با مردم است که برکات بسیاری را نصیب مردم می کند، زیرا این مدارا به قوام جوامع کمک می کند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: در حقیقت مدارا با مردم به سان عمل کردن به فرایض الهی است که همانگونه که انبیا باید به فرایض عمل می کردند باید با مردم نیز مدارا می کردند.

این محقق حوزه بیان کرد: سنتی که امام رضا(ع) برای مومنان ذکر می کند که خصلت ائمه اطهار (ع) است، خصلت صبر در مصایب و امتحانات و ابتلائات است؛ قطعا اگر این ائمه صبر نمی کردند چیزی از دین نمی ماند و همه ما مدیون صبر ائمه هستیم.

وی گفت: حضرات معصومین(ع) صبر و توکل فراتصوری داشتند و به همین جهت است که به این کرامات رسیدند؛ مقامی که مقام زیارت حضرت معصومه(ع) را به سان زیارت امام رضا(ع) و زیارت این حضرت را معادل حج ها و عمره ها و زیارت خدا در عرش دانسته اند.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha