جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: اندیشه و سیره رضوی مروج اخلاق اجتماعی مبتنی بر فقه تعبد و عقلانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: حضرت رضا(ع) عقلانیت اندیشی را در کنار تعبد اندیشی در فقه ترویج دادند، کما این که اثر گرانسنگ علل الشرایع عمدتاً محصول همین روایات رضوی می باشد که به دست ما رسیده است.
وی همچنین افزود: در زمانه این امام رئوف که به نوعی متمرکز و متوجه به علم بود، ایشان در کنار تقویت بعد تعبدی در فقه ، نوعی عقلانیت اندیشی را نیز ترویج دادند که حاصل آن تحت عنوان فلسفه احکام مشخص شد، هر چند که متاسفانه بعدها، خود این دانش از جامعه اسلامی به نوعی رخت بربست و دنبال نشد اما مایه ها و دقت های علمی فراوانی در آن بنیان گذاشته شد.
استاد حوزه اضافه کرد: البته باید توجه داشت که این مسایل را امام رضا(ع) برای عوام مطرح نمی کردند بلکه برای خواص که با قد و قواره دانش آشنا بودند، مطرح می ساختند، کما این که فضل بن شاذان ها حاصل آن است که عقلانیت همراه و مرتبط با فقه از سوی حضرت دنبال شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خصوصیت قابل توجه دیگر که در مکتب و مدرسه امام رضا(ع) به خوبی نمایان است این که به شدت بر اخلاق اجتماعی تکیه می کردند که حقیقتاً این مساله از مظلوم ترین و مهجورترین بخش هایی است که در تاریخ اسلام وجود داشته و اهل بیت(ع) نیز بر آن به طور خاص اهتمام داشتند.
وی افزود: در طول تاریخ شاهد هستیم که متاسفانه گاهی این اخلاق رعایت نمی شد و ضربه هایی بر اثر فقدان یا ضعف آن، متوجه مکتب اهل بیت(ع) و حتی عالمان اهل سنت می شد.
وی تصریح کرد: به هر حال باید توجه داشت که اخلاق اجتماعی امر بسیار مهمی است که در طول تاریخ به حاشیه رانده شده و امروز در فضای کنونی چه در کشور و چه منطقه و جهان به شدت نیازمند آن هستیم.
 
 
 
کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha