جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه تاریخی حاج شهبازخان

حوزه/ مسجد حاج شهبازخان در سال ۱۲۳۵ق به وسیلۀ حاج شهباز خان و شش برادرش از بنیان گذاران طایفه حاجی زادگان، ساخته شد و در سال ۱۳۲۲ش به امر حضرت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و به همت علمای کرمانشاه در حوزۀ علمیه در کنار آن تأسیس شد.

حجت الاسلام میر محمد حسینی سرپرست مدرسه علمیه حاج شهباز خان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه گفت: مسجد حاج شهبازخان در سال 1235هجری قمری توسط حاج شهبازخان کلهر ساخته شد و از آن زمان تاکنون، علمای بزرگی همچون آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند، مرحوم جلیلی و علمای دیگر به عنوان امام جماعت اقامه نماز داشتند و در حال حاضر آیت الله مصطفی علما در یان مسجد اقامه جماعت می کنند.

 وی با اشاره به این که در کنار این مسجد اقامتگاه هایی جهت اسکان و استراحت زوار عتبات عالیات وجود داشت، ادامه داد: در سال 1322ش. به امر حضرت آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی و به همت علمای کرمانشاه، اولین حوزۀ علمیه کرمانشاه در مسجد حاج شهبازخان تأسیس شد.

سرپرست مدرسه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه افزود: مسجدحاج شهبازخان به عنوان کانون مبارزاتی شاهد حضور علما، طلاب و روحانیان و عموم مردم بود، پس از فشار و نظارت شدیدی که در دوران پهلوی توسط نیروهای ساواک به این مسجد و حوزه علمیه می شد، بارها  حوزه تعطیل و اساتید آن نیز به مناطق مختلفی تبعید و مورد بازجویی قرار گرفتند، اما با این وجود به کار خود ادامه داده و اکنون شاهد حضور طلاب و روحانیون جهت فراگیری علوم حوزوی در این مدرسه علمیه هستیم.

حجت الاسلام حسینی، طلاب مدرسه حاج شهبازخان را از نظر کمی و کیفی رو به رشد دانست و تصریح کرد: خوشبختانه آمار طلاب این مدرسه از سال 1390 سیر صعودی را طی کرده و از 84 طلبه در سال 90 در حال حاضر به بیش از 130 طلبه رسیده است.

سرپرست مدرسه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه با تشریح بخشی از برنامه های این مدرسه گفت: برگزاری طرح بینات که دو روز در هفته، طلاب و روحانیون بر اساس توانایی و عملکردی که دارند به مناطق شهری و روستایی جهت تبیین و ترویج دین مبین اسلام اعزام می شوند یکی از برنامه های مدرسه علمیه حاج شهباز خان به شمار می رود.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: برگزاری مراسمات مذهبی، برپایی نماز جماعت، پاسخگویی به شبهات دینی، تبلیغ چهره به چهره و ... از برنامه های طلاب اعزامی مدرسه علمیه حاج شهباز خان به مناطق تبلیغی است.

وی به وجود طلاب ممتاز در این مدرسه اشاره و ابراز کرد: خوشبختانه مسجد و مدرسه حاج شهباز خان همواره شاهد حضور علمای بزرگ و طلاب توانمندی بوده و در حال حاضر نمونه های بسیاری از طلاب و روحانیونی که از نظر علمی و اخلاقی در سطح بالایی بوده و می باشند، در این مدرسه علمیه وجود دارد.

سرپرست مدرسه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه یکی دیگر از ویژگی های این مدرسه را وجود پایگاه بسیج دانست و عنوان داشت: خوشبختانه اکثر طلاب این مدرسه عضو بسیج و از فعالان آن می باشند و بسیاری از برنامه های فرهنگی با همکاری طلاب و پایگاه بسیج مدرسه برگزار می شود.

وی در ادامه راه اندازی مدیریت حوزه علمیه استان کرمانشاه را نعمتی بزرگ برای طلاب و مدارس علمیه استان دانست و اظهار داشت: پس از تشکیل مدیریت حوزه استان، مدارس علمیه از جوانب مختلف پیشرفت های بسیاری داشته و از لحاظ اخلاقی و علمی ارتقاء یافته اند.

حجت الاسلام حسینی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از ثمرات تلاش های مجدانه مسئولان حوزه استان، ملبس شدن طلاب است که با توان و بیان فوق العاده، آماده حضور در جامعه شده و رسالت خود را در راستای ترویج دین الهی به نحوی شایسته انجام می دهند.

انتهای پیام

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha