جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌‌الاسلام مهاجرنیا

حوزه/ ۲۰۰مرکز علمی در حوزه شکل گرفته و امر نظام آموزشی سنتی حوزه در حال حاضر تبدیل به نظامی فکری عقیدتی شده است و ۸۰کتاب فقهی سیاسی مربوط به علما و فقهای گذشته در انجمن های علمی حوزه احیا شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا  پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع گرامیداشت هفته پژوهش در سالن جلسات انجمن های  علمی حوزه برگزار شد به تشریح برنامه و اهداف و گزارشی از فعالیت های پژوهشی پرداخت.

وی با بیان این که دوازه سال از تاسیس اولین انجمن علمی حوزه می گذرد، گفت: انجمن های علمی حوزه براساس  اساسنامه خود که مصوب شورای عالی حوزه  های علمیه  است حرکت می کند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان این که انجمن کار علمی می کند و هدف اصلی آن تولید دانش تعمیق و گسترش دانش ها و تعامل به مراکز حوزوی است افزود: این انجمن ها در طول بیش از یک دهه فعالیت، تلاش های خوبی در علوم مختلف معرفتی اسلامی و انسانی انجام داده اند.

وی یکی از مهمترین اهداف تاسیس این انجمن را تاکید مقام معظم رهبری در 12سال پیش در سفر به حوزه علمیه قم و تاکید معظم له برای ایجاد تحول علمی در حوزه برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر19 انجمن در این دبیر خانه تاسیس شده و برخی نیز مانند انجمن فقه در حال تاسیس می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجر نیا با تاکید بر این که در حوزه های مختلف برای تولید دانش معمولا فرایندی برای شکل گیری دانش لازم است در این حوزه هم این روند طی شده گفت: در راستای همین هدف سه مرحله بازشناسی وضعیت از وضعیت موجود، ارزیابی وضعیت و بازسازی باید طی شود تا یک دانش به خوبی شکل گیرد.

مسئول دبیر خانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به اینکه دانش های دینی قدری متورم شده و  دلیل آن حاشیه و تعلیق بر کتب قدما و فقهای معاصر است افزود: از مهمترین اهداف تاسیس این انجمن ها،  نقدسازی، صادرسازی و تولید علم است ولی متاسفانه در علوم اسلامی به دلایل مختلف که از ویژگی های حوزه است نقدی وارد نشده و امروز این امر می تواند تا به زبان ساده علوم مختلف حوزوی نقد شود.

باید به سمت نقد علوم رفت

وی اظهار داشت: شخصیت های بزرگی در عرصه فقه مانند شیخ مفید، شیخ مرتضی انصاری به دلیل بزرگی آنها کسی جرات نقد ندارد و علوم آنها به صورت متورم در اختیار حوزویان قرار می گیرد و با شرایط جدید و علوم جدید باید این علوم نقادی شود و این بحث به خصوص در علوم اسلامی و انسانی مطرح است که باید به سمت نقد رفت و تا زمانی که علوم نقد نشود دانش و علوم مختلف گسترش پیدا نمی کند؛ چرا که علوم انسانی در اتاق در بسته شکل نخواهد گرفت

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: بازسازی علوم ،باعث می شود آنچه شما نقد کردید از نو بنا کنید و وارد تولید فکر و اندیشه شوید، چرا که دانش با نظریات شکل می گیرد.

وی گفت: انجمن های علمی حوزه این مسیر طولانی را طی کرده و جای خوشحالی است که بعد از یک دهه در حال تولید دانش در موضوعات مختلف معرفتی و  فقه سیاسی و هسته ای در حوزه هستیم که در گدشته نبود.

مسئول دبیر خانه انجمن های علمی حوزه گفت: اگر تحولی در حوزه صورت گرفته بخشی  از آن به هم افزایی و همراهی حوزویان و علمای بزرگ در حوزه بر می گردد؛ چراکه بعد از یک دهه انجمن علمی حوزه در بین مراجع و حوزویان به صورت قانونمند پذیرفته شده و اگر تحول مبارکی اتفاق افتاده به همین خاطر است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجر نیا افزود: حضور طلاب در عرصه های بین المللی برقرار کردن تفاهم و تعاملات علمی گسترده، تردد بین نخبگان علمی داخلی و خارجی و مراکز علمی خارج  از کشور، نهادسازی انجمن، ساختار جدید در ادبیات حوزه از جمله تحولات حال حاضر در انجمن های علمی حوزه می باشد.

وی با اشاره به ۲۰۰مرکز علمی متعدد در حوزه گفت: امر نظام آموزشی سنتی حوزه در حال حاضر تبدیل به نظامی فکری عقیدتی شده است و 80کتاب فقهی سیاسی مربوط به علما و فقهای گذشته در این انجمن احیا شده است.

وی گفت:  عقلانیت جدید در حوزه در حال حاضر شکل گرفته و پویایی و پایایی چشم انداز جدید انجمن های علمی حوزه است و این انجمن می خواهد این ها را به درستی احیا کند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha