شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تقدیر از اقدامات پژوهشی صورت گرفته در حوزه های علمیه خواهران، گفت: توجه به پژوهش از کارکردهای مثبت این نهاد حوزوی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، پیش از ظهر امروز در بازدید از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با ابراز خرسندی از گزارش ارائه شده، اظهار داشت: اقدامات پژوهشی صورت گرفته نشان دهنده تلاش و جدیت در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران است و امیدواریم مجموعه این فعالیت ها با قدرت و  قوت و دقت تداوم یابد تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت و رشد بیشتری باشیم.    

وی با بیان اینکه پژوهش نقش مهمی را در اعتلای دین و باورهای اعتقادی تشیع داشته است، ابراز داشت: انسان با مطالعه اجمالی آثار فقها، متکلمین و موخرین به این حقیقت خواهد رسید که تلاش های سنگین بزرگان دین در قالب قلم و پژوهش به یادگار مانده است.  

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود: عالمان دین با استفاده از قلم و پژوهش در مسیر دفاع از حقانیت دین و تشیع گام برداشتند.  

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به اینکه انسان های زیادی فداکارانه به تحقیق و پژوهش در عرصه دین پرداختند، ابراز داشت: مرحوم میرحامد حسین یکی از پژوهشگرانی بود که همت والایی را در عرصه پژوهش داشت به گونه ای که حتی در زمان ناتوانی جسمی خود نیز دست از مطالعه نکشید.

وی با بیان اینکه امروز کتابخانه های معتبر تشیع گنجینه ای از آثار گران مایه علمای اسلام است، گفت: البته بسیاری از آثار گرانبهای علما در اختیار ما نیست چرا که غربی ها در زمان تاخت و تاز به کشورهای اسلامی، آنها را غارت کردند. 

*کارکرد مثبت حوزه خواهران در زمینه پژوهش

مدیر حوزه های علمیه، توجه به پژوهش را از کارکردهای مثبت حوزه های علمیه خواهران در کنار امر آموزش و تبلیغ عنوان کرد و ابراز داشت: با اتخاذ رویکرد مثبت و نگاه ژرف مدیریت علمیه خواهران به بخش پژوهش، زیرساخت های نسبتا قابل توجهی ایجاد شده است.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با گلایه از اجرایی نشدن شعار زیبا و جذاب «آموزش پژوهش محور» در حوزه های علمیه خواهران و برادران، گفت: شعار «آموزش پژوهش محور» را هنوز عملیاتی و اجرایی نکرده ایم؛ پژوهش باید صاحبخانه باشد، در حالی که هنوز مهمان است.

وی بر ضرورت آغاز کار مشترک حوزه علمیه خواهران و برادران در راستای اجرای آموزش پژوهش محور تاکید کرد و ابراز داشت: البته حوزه خواهران در زمینه تدوین متون جلوتر از حوزه برادران بوده، چرا که معذورات کمتری داشته است.

*تاکید رهبری بر اهتمام به پژوهش محوری

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به توجه ژرف مقام معظم رهبری به مسئله پژوهش، اظهار داشت: روزهای دوشنبه گروه های مختلفی خدمت رهبری می رسند؛ اخیرا با حضور جمعی از اعضای کنگره مرحوم سید مرتضی خدمت ایشان رسیده بودیم و وزیر نفت نیز گزارشی پژوهشی از اقدامات صورت گرفته در عرصه انرژی ارائه داد که رهبر معظم انقلاب فرمود «در هر زمینه ای که اقدامات خود را از نقطه پژوهش آغاز کردیم، کار دارای بنیان و اساس صحیح بود و در هر عرصه ای که توجهی به پژوهش صورت نگرفت، کار بی اساس ماند».

*لزوم آسیب شناسی از پژوهش ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب شناسی از پژوهش ها پرداخت و اظهار داشت: اگرچه این آسیب ها رو به کاهش است، اما همچنان وجود دارد که باید به صفر برسد؛ یکی از مشکلات پژوهش های فعلی عدم عمق بخشی آنهاست؛ گاهی مقالات زیادی برای جشنواره ها ارسال می شود اما عمق، غنابخشی و بررسی ریشه ای وجود ندارد.

*انتقاد از عدم رعایت اخلاق در عرصه پژوهش

معاون جامعه مدرسین با انتقاد از اینکه هنوز رعایت اخلاق پژوهشی صورت نمی گیرد، ابراز داشت: نقل کردن در کارهای پژوهشی و تالیفات ایرادی ندارد، اما گاهی کپی کاری متنی صورت می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری عدم توجه به نیاز سنجی را یکی دیگر از آسیب های پژوهش ها عنوان کرد و گفت: در بسیاری از پژوهش ها به نیاز جامعه اسلامی و نظام و حوزه توجهی نشده است.

وی بر ضرورت تبادلات علمی و اطلاعاتی مراکز پژوهشی تاکید کرد و گفت: باید نیازها رصد و توزیع شود تا از موازی کاری ممانعت به عمل آید.

نویسندگان و مولفان  حمایت نمی شوند

مدیر حوزه های علمیه در پایان بر لزوم حمایت مالی و تشویق های لازم از پژوهشگران تاکید کرد و گفت: تعداد زیادی آثار در قم وجود دارد؛ اما گاهی نویسندگان و مولفان برای دریافت یک وام معمولی عاجز و ناتوان هستند و نهادی وجود ندارد که از آنها حمایت کند.

انتهای پیام/313/33

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha