چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام والمسلیمن سید محمد کاظم مدرسی

حوزه/ گاهی شهرداری‌ها طرح های غیراقتصادی خود را در زمین‌های وقفی قرار می دهند و ساختمان هایی همچون آتش نشانی و یا انبار و حتی پارک را در این زمین ها تعریف کرده اند که هیچ گونه در آمدی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلیمن سید محمد کاظم مدرسی، شامگاه دوشنبه، در همایش تخصصی "وقف،خدمات متقابل موقوفات و توسعه امور شهری"، در یزد با اشاره به سابقه وقف در فرهنگ دینی و جایگاه آن در دین اسلام، اظهار داشت: در گذشته در مورد وقف، کوتاهی های بسیاری صورت گرفته و اکنون باید به شکلی عمل شود که نقایص گذشته برطرف شود.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد افزود: پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) و دیگر ائمه(ع) و صالحان از واقفان بودند و همواره تاکید داشتند که این سنت حسنه زنده بماند .

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰ وقف جدید در استان یزد انجام شده است، گفت: این آمار به معنای آن است که وقف رکود داشته و این آمار قابل دفاع نیست، بنابراین باید موانع رفع و اعتماد مردم نسبت به اجرای نیت آنها جلب شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تصریح کرد: باید با رکود وقف مقابله شود، یعنی اینکه باید وقف جدید افزایش یابد و برای احیای وقف‌های قدیمی تلاش بیشتری صورت گیرد.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه متاسفانه گاهی ادارات و شهرداری‌ها نیز حق وقف را ادا نمی کنند، یادآور شد: متاسفانه گاهی شهرداری‌ها طرح های غیراقتصادی خود را در زمین‌های وقفی قرار می دهند و ساختمان هایی همچون آتش نشانی و یا انبار و حتی پارک را  در این زمین ها تعریف کرده اند که هیچ گونه در آمدی ندارد.

وی تصریح کرد: این عمل مانع شدن برای ادامه وقف است و باعث رکود وقف می شود و مسئولان جامعه اسلامی باید با آن مبارزه کنند و توجه داشته باشند که به خاطر چند سال مسئولیت، حق وقف را تا ابد بر گردن خود باقی نگذارند.

*وقف هرگز به بن‌بست نمی‌رسد

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این همایش گفت:  همه ما مسلمان و معتقد به رعایت مسائل شرعی و احکام دین هستیم، بنابراین باید همواره موارد مرتبط با وقف را رعایت کرده و از حق وقف دفاع کنیم.

وی افزود: برخی از زمین‌های وقفی که در توسعه شهری قرار می‌گیرد، قابلیت تبدیل به احسن را دارد و باید حق و حقوق وقف و همچنین نظر واقف تامین شود تا حق وقف ضایع نشده و باعث از بین رفتن وقف نشویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه وقف هرگز به بن‌بست نمی‌رسد و برای تبدیل به احسن کردن آن نیار به مجوز شرعی دارد و در مورد زمین‌های وقفی در سطح شهرها و روستاها نیز وضعیت همین گونه است، ابراز داشت: اگر در مسائل شهری به مشکلی در مورد وقف برخورد شد، باید با تشکل کارگروهی با حضور نمایندگان آن نهاد و یا شهرداری همچنین اوقاف، برای تامین نظر واقف همچنین رفع مشکل اقدام شود.

انتهای پیام

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha