پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مقبره ابن خفیف شیرازی

حوزه/ انسان برای قرب به خدا باید به درجه عبودیت برسد و این مهم حاصل نمی شود مگر با اطاعت از خالق حکیم و معصومین (ع) که این اطاعت باید عاری از هر گونه خودخواهی و تکبر باشد.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

 قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ آل عمران/32

بگو : از خدا و رسولش فرمان ببريد.

آینه:

خبرگزاری «حوزه»/ محمد بن خفیف شیرازی، معروف به شیخ کبیر، از عارفان قرن چهارم هجری است، او دو مرید داشت که هر دو احمد نام داشتند، یکی را احمد کبیر می‏گفتند و دیگری را احمد صغیر.

شیخ به احمد صغیر ، توجه و عنایت بیش‏تری داشت، یاران از این عنایت خبر داشتند، نزد شیخ آمدند و گفتند: احمد کبیر ، بسیار ریاضت کشیده و منازل سلوک را پیموده است، چرا به او کمتر توجه داری؟ شیخ گفت: آن دو را می آزمایم که مقامشان بر همگان آشکار شود.
روزی به احمد کبیر گفت: این شتر را بردار و بر بام خانه ما ببر،  احمد کبیر گفت: نمی شود شتر را بر بام برد، شیخ گفت: تو راست می گویی نمی شود آن را به بالا برد
پس از آن به احمد صغیر گفت: این شتر را به بالای بام ببر، احمد صغیر ، در همان دم کمر بست و آستین بالا زد و به زیر شتر رفت که او را بالای بام ببرد ولی هر چه نیرو به کار گرفت و سعی کرد، نتوانست.

شیخ به او فرمان داد که شتر را رها کند، و گفت: آنچه می‏خواستم، ظاهر شد، اصحاب گفتند: آنچه بر شما آشکار شد، بر ما هنوز پنهان است ، شیخ گفت: از آن دو، یکی به توان خود نگاه کرد نه به فرمان ما و دیگری به فرمان ما اندیشید، نه به توان خود و دستور ما را اطاعت کرد اگرچه خارج از توانش بود؛ همانا باید که به وظیفه اندیشید و بر آن قیام کرد، نه به زحمت و رنج انجام آن .

خدا نیز از بندگانش می خواهد که به تکلیف خود قیام کنند و او را اطاعت کنند که اگر چنان کنند سزاوار پاداش هستند اگر چه از عهده آن برنیایند و البته خداوند به ناممکن فرمان نمی دهد. 1

ادعای  عشق داری بر خدا                                   کن اطاعت امر او تا زنده ای 2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب حکایات پارسایان
  2. فرامرز فرخ

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha