جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیسی - قوه قضائیه

حوزه/ دادستان کل کشور تصریح کرد: دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص مجموعه دادستانی کل با مشارکت نهادهای مختلف نظام به هیچ وجه از پیگیری حقوقی ابعاد فاجعه منا دست برنمی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی ، عصر امروز طی سخنانی در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که به همت سازمان بسیج حقوقدانان و جامعه المصطفی العالمیه در سالن همایش غدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به ابعادی از فاجعه بزرگ منا ابراز داشت: در این ماجرا نظام سلطه و عربستان سعودی به هیچ وجه نمی خواست که اصلاً مساله رسانه ای شود و متاسفانه در این میان، برخی کشورهای که اتفاقاً قربانیان زیادی دادند سکوت کردند.

وی افزود: با این حال وضع در مورد جمهوری اسلامی ایران کاملاً متفاوت است چه آن که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید این مساله مورد غفلت و فراموشی واقع شود.

این مقام عالی دستگاه قضایی همچنین با بیان این که تشکیل کمیته حقیقت یاب همچنان مورد تاکید است و باید در ابعاد بین المللی تشکیل شود، گفت: تشکیل این کمیته برای آن است تا ابعاد مختلف قضیه به خوبی روشن شود چرا که اگر روشن نشود تضمینی برای سال های آتی در زمینه برگزاری مراسم حج و تامین امنیت حاجیان، متصور نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این که باید با رایزنی های انجام شده و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک ما به یک حداقل نتیجه برسیم و دست کم بر همگان روشن شود که آل سعود چه ماموریتی در راستای اهداف نظام سلطه بر عهده داشته و دارد.

وی افزود: اصل فاجعه و حادثه باید روشن شود و دست کم این که باید خودمان آن را دنبال کنیم و البته در این خصوص نیز مستنداتی وجود دارد و گزارش شاهدان نیز جمع آوری شده که در عرصه های مختلف در حال جمع بندی آن ها هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: بی شک اگر ماجرا مورد بررسی دقیق قرار گیرد، متوجه می شویم بستن خیابان مربوطه در روز رمی جمرات به روی زوار اگر نتوانیم قصد نتیجه را در این باره اثبات کنیم بی شک قصد فعلی که انجام شده کاملاً قابلیت اثبات دارد، هر چند که معتقدیم حتی ابعاد قصد نتیجه هم قابل اثبات است.

وی تصریح کرد: از سویی اگر فعل ها و ترک فعل های آل سعودو ماموران آن ها نسبت به اصل حادثه ابتدائاً مورد اغماض باشد اما استدامتاً هم علم است و هم عمد است و لذا همه ابعاد جرم قابلیت رسیدگی دارد ، به خصوص جلوگیری از امداد رسانی و مسایل پس از وقوع فاجعه که استدامتاً و بقائاً قابل رسیدگی است به این خاطر همین مسایل باعث افزایش جان باختگان و مصدومان شد.

دادستان کل کشور افزود: اگر جمع قابل قبول حقوقی وجود داشته باشد و بتوان دادگاه بین المللی عادلانه مورد قبول کشورهای اسلامی تشکیل شود ما هیچ مشکلی با این مساله نداریم.

وی گفت: به هر حال در این قضیه بین 5 تا 8 هزار نفر از زایران کشورهای مختلف با لباس احرام و با زبان تشنه و در وضع بسیار اسفناک کشته شدند که این را باید از نظر حقوق بین الملل به طور جدی پیگیری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این که با توجه به حمایت های نظام سلطه از عربستان سعودی ، دشواری هایی در خصوص این پیگیری ها وجود دارد، ابراز داشت: با این حال راهکار حقوقی این است که مسئولیت مدنی عربستان سعودی را با استفاده از تئوری خطر دنبال کنیم و از سویی با توجه به قراردادهایی که با عربستان سعودی به خصوص درباره حج داریم و نیز استناد به کنوانسیون های بین المللی مساله را تا احقاق حق دنبال نماییم.

این مقام عالی دستگاه قضایی تاکید کرد: امروز حاکمیت نظام سلطه نباید مانع شود که ما حق خود را با منطق خود پیگیری کنیم چه آن که از دادگاه های مختلف با سازو کار های مختلف باید پیگیری کنیم و ستادی هم در قوه قضاییه در این باره تشکیل شده و با همکاری نهادهای مختلف در حال پیگیری مساله هستیم.

وی گفت: ما باید از همه ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص استفاده کرده و برای دفاع از خون های به ناحق ریخته شده در حد توان خود پیگیری کنیم.

عضو خبرگان رهبری افزود: از سویی باید دیه این افراد به عنوان خواسته بسیار ابتدایی مورد پیگیری قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین با اشاره به این که حوادث حج امسال به سان حلق های یک زنجیر در راستای منافع استکبار عمل کرد، بیان داشت: مطلوب نظام استکباری و صهیونیست ها این است که همایش بزرگ حج نمود چندانی نداشته باشد و آن ها می کوشند که به این طریق رعب و وحشتی در بین مسلمین ایجاد شود تا از عظمت و حضور گسترده مسلمانان در مراسم بزرگ حج که برائت از مشرکان است روز به روز کاسته گردد.

وی اضافه کرد: از این رو ما آل سعود را امتداد راهبردی نظام سلطه می دانیم که به سان دست نظام استکباری در منطقه عمل می کند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha