جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احسن الحدیث

حوزه / شبکه المنار و نهادهای علمی و فکری لبنان در چند برنامه مستقل از هم به بررسی وضعیت فلسفه در جهان عرب پرداخته و ابعاد این موضوع را مورد بحث و کنکاش علمی قرار دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری  «حوزه» آخرين برنامه احسن الحديث كه در شبكه المنار توسط دكتر خضر نبها اجرا مي‌شود و به مسايل انديشه و تمدن مي‌پردازد، به بحث فلسفه در جهان عرب پرداخت.

پيش از اين نيز معهد معارف حكمي لبنان، به‌مناسبت روز جهاني فلسفه، نشستي را با حضور استاداني از ايران، عراق، لبنان و مصر برگزار كرده بود.

همایش تفکر فلسفی در جهان عرب نيز چندي پيش در دانشكده ادب و علوم انسانی، دانشگاه دولتی لبنان برگزار شده بود. پرسش اصلي در همه اين رويدادها آن بود كه آيا مي‌توان در فلسفه عربي سخن گفت و آيا جهان عرب فيلسوفاني نام‌آور و صاحب مكتب داشته است؟

همایش دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه دولتي لبنان به دورنما، شرایط وامکانات موجود در عرصه تفکر فلسفی در میان اندیشمندان عرب پرداخته بود، سه محور زیر را مورد بحث و بررسی قرار داد:

اول جستجوی راه­های نقد و تولید انديشه عربی، دوم زبان فلسفی و توانمندی­های آن برای انتقال مفاهیم فکری و فلسفی در عرصه عربی معاصر و سوم جریانات فلسفی در دنیای عرب و إشکال تولید معرفتي در این فضا.

در این همایش بزرگان اندیشه لبنان شرکت کرده و آخرین دستاوردهای علمی و مطالعاتی خود را با دیگران به اشتراک گذاردند؛ اساتید شاخصی از جمله: طلال عتریسی، وجیه قانصو، سعاد حکیم، حبیب فیاض، و دیگرانی که مطالعات و آثار بسیاری در حوزه اندیشه دارند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha