پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با موضوع «تفاوت های نظام آموزشی حوزه و دانشگاه» در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهراء (س) آمل برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، خانم زینب خلیلی؛ فعال حوزوی در این مراسم به عنوان ارائه کننده بحث بیان داشت: از جمله تفاوت هایی که در میان حوزه و دانشگاه وجود دارد این است که حوزه تنها از میان افراد مذهبی طلبه می پذیرد.

وی افزود: اساتید برجسته بیشتری در دانشگاه ها وجود دارند که همه با افکار و عقاید مختلف یک راه علمی را ادامه می دهند و به یک هدف می رسند اما حوزه ها و علی الخصوص حوزه علمیه خواهران در برخی موارد با کمبود استاد مواجه هستند. میدان تحقیق در دانشگاه ها گسترده تر بوده و منابع مورد استفاده در پژو هش ها در دانشگاه ها بیشتر در دسترس است اما در حوزه گاهی لازم است برای انجام تحقیق به شهرهای بزرگ مانند قم رفت.

این محقق حوزوی گفت: میدان تحقیق در دانشگاه ها گسترده تر بوده و منابع مورد استفاده در پژوهش ها در دانشگاه ها بیشتر در دسترس است اما در حوزه گاهی لازم است برای انجام تحقیق به شهرهای بزرگ مانند قم رفت.

در ادامه خانم فریبا احسان فر؛ از  طلاب مدرسه فاطمه الزهرا(س) آمل؛ به عنوان منتقد این کرسی (بحث) اعلام داشت: حوزه یک بنیاد تازه کار است که درحال گسترش بوده و به تازگی دربین مردم جا افتاده است. حوزه ادامه دهنده راه ائمه (ع) و دفاع از سنگر اسلام است که استقلال فکری دارد. درحال حاضر رشته های تخصصی بیشتر در حوزه شهرهای بزرگ مثل قم راه اندازی شده که ان شاء الله با تلاش ما این رشته ها گسترش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در حوزه مباحثه و پیش مطالعه وجود دارد که این امر در دانشگاه به چشم نمی خورد. درس خواندن در حوزه بیشتر و عمیق تر است. هدف از تحصیل در حوزه های علمیه خودسازی است که نه تنها در خود طلبه بلکه در همسر، فرزند و خانواده او هم تأثیرگذار است اما یک دانشجو بر خلاف طلبه نمی تواند پاسخ گوی سئوالات خانواده بوده و مطالب آموخته شده را به دیگران انتقال دهد.

در پایان حجت السلام علی اصغری؛ استاد حوزه و دانشگاه به عنوان داور این کرسی اظهار داشت: بر اساس فرموده امام صادق -علیه السلام- یکی از مصادیق یتیم، کسی است که فاقد علم و دانش است. علم نوری است که خداوند به هرکس بخواهد اعطا می فرماید.

وی افزود: هرچند هم حوزه و هم دانشگاه مزیت هایی دارند اما مزیت حوزه بیشتر است. از جمله مزیت هایش پیش مطالعه، مباحثه و تبادل افکار و آراء است. طلبه باید فقط برای رضای خدا درس بخواند نه کسب درآمد و شغل. باید هدف تنها تحصیل علم باشد. باید قبل از جلسه درس وضو گرفت که وضو نور است و علم هم نور.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از نقائص حوزه، عدم تأمین مالی است چون از همان ابتدا حوزه شیعه مستقل بوده و زیر چتر حمایت مالی سازمان خاصی نبوده است. مبلّغ شیعه باید از طرف مردم حمایت شود نه از جانب دولت.

 

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha