پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام زمان(عج)

حوزه/ انتظار فرج یک شعار نیست، بلکه یک فرهنگ و مجموعه ای از وظایف و تکالیف است که باید عملی شود تا یک فرد، منتظر حقیقی مولا و امام خود باشد.

خبرگزاری «حوزه»/ شاید در دوران غیبت، انتظار راستین برای فرج، نخستین راه بیعت و هم پیمانی با امام موعود باشد، زیرا انتظار، حضور در متن جریان‏ها و حوادث پیش از ظهور است و مایه‏ یادآوریِ هدف‏ها و آرمان ‏های امام موعود(عج) و زمینه ساز آگاهی، هوشیاری و بیداری همیشگی است.

 از این رو همزمان با فرا رسیدن نهم ربیع الاول، سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت حجت بن الحسن(عج) خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران به سراغ خانم نفیسه مظاهری، استاد حوزه علمیه خواهران تهران، مدرس دانشگاه و محقق حوزوی رفته و به بررسی کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، فرهنگ انتظار، وظایف منتظران در عصر غیبت و ... پرداخته است.

* به­ عنوان سئوال نخست بفرمائید از چه­شیوه‌هایى مى ‌توان براى آشنایى جامعه با فرهنگ انتظار استفاده کرد؟

به نظر می رسد با توجه به حجم گسترده ی شبهه افکنی های دشمنان، انتقال فرهنگ مهدويت به کسانی که آشنايي کمتري با حضرت مهدي (عج) دارند، کار بسيار سخت و در عين حال، باظرافتی است و کمترين کج سليقگي در آن، باعث وازدگي از اين فرهنگ خواهد شد، زيرا فرهنگ مهدويت، فرهنگ ارزش ها و دين است و همان طور که انتقال ارزش هاي ديني بدون ظرافت هاي خاصّ خود، ممکن نيست، انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو و تربيت آنها به عنوان نومنتظرانِ ظهور حضرت(ع) نيز، بدون شيوه‏هاي خاصّ خود ممکن نخواهد بود.

بنابراين اولين هدفي که ما در انتقال فرهنگ مهدويت به دنبال تأمين آن هستيم، سعادتمند شدن در آخرت است، زيرا سعادت اخروي با اعتقاد به امامت امامي که هم اکنون در غيبت می باشد و دسترسي به او براي ما ممکن نيست، گره خورده است.

*ضرورت شناساندن حقیقت حکومت جهانی مهدوی

 اگر بشریت، حيات برتري که در جامعه مهدوي به مردم وعده داده شده را بشناسند، از ديگر مکاتب مأيوس شده و مشتاق تحقّق جامعه آرماني مهدوي مي‏شوند. لذا يکي ديگر از اهداف انتقال فرهنگ انتظار به نسل نو، شناساندن حقیقت حکومت جهانی مهدوی به بشریت است.

* دشمنان در ایجاد مکتب‌هاى نوظهور در قالب مبانى مهدویت و منجى‌محور چه اهدافى را دنبال مى‌کنند؟

يكي از اهداف دشمنان در مبارزه با فرهنگ و اعتقادات جوامع شیعی، مبارزه با فرهنگ مهدویت مي‌باشد. چرا كه به تأثير آن بر افكار، عقايد و رفتار مردم پي ‌برده است. هم اكنون دشمن با حربه ‌هاي مختلف درصدد مبارزه با اسلام برآمده و به علت تأثير شگرف اعتقاد مهدوي، به مبارزه ی اساسي با اين تفكر در سطح جهاني پرداخته است.

* ترویج مفاهیم مهدوی؛ راهکار مقابله با مدعیان دروغین

بنابراین رشد انحراف و خرافات که از جمله آن ها گسترش مدعیان مهدویت و نیابت، یا مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) می باشد، دارای علل متعددی است که از جمله آن ها رشد عقاید خرافی و فرقه های شبه عرفانی، در سایه غفلت نهاد های مسئول و عدم آگاهی جوانان و خانواده ها است. از این رو لازم است در راستای مقابله با این فعالیت های ویرانگر، آموزش، انتقال و ترویج مفاهیم مهدوی در مراکز فرهنگی، دینی و فضای مجازی به صورت گسترده بیان شود.

*گرایش مردم جهان به منجی آخرالزمان(عج)

البته مسائل مربوط به این گونه انحراف ها در فضایی که توجه و گرایش مردم جهان به مهدویت و منجی آخرالزمان(عج) بیشتر شده است، افزایش چشمگیری خواهد داشت! همان گونه که حتی در زمان حضور ائمه(علیهم السلام) با توجه به فشار و سختی های فراوان سیاسی، اقتصادی و اعتقادی، گرایش مردم به مدعیان دروغین مهدویت، غُلات و منحرفین وجود داشت و نمونه این انحرافات در جریان زیدیه است که برای اقدام بر ضد بنی امیه، ادعای برگرداندن حکومت به اهل بیت(ع)، دستاویز مدعیان قرار گرفت و به نوعی ادعای مهدویت مطرح می شد و هر انسانِ فاطمی، عالم، زاهد و شجاع را که ادعای امامت میکرد، امام واجب الإطاعه می دانستند!

* پیروى از امامت و ولایت در عصر غیبت به چه معناست؟

اگر چه آن حضرت از نظرها غایب است، اما بر ما اشراف و آگاهی دارند و ناظر بر اعمال و رفتار ماست. بنابراین پیروی از امام(عج) در این دوران همان عمل به تکالیف شرعی است. یعنی تمام وظایفی که قرآن مجید و پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) برای یک فرد مسلمان تعیین و بیان فرموده اند، در زمان غیبت نیز متوجه ماست.  

*بزرگ ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت

بنابراین بزرگ ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت، انتظار فرج و زمینه سازیِ ظهور دولت جهانی حضرت مهدی (عج) است. ولذا انتظار فرج یک شعار نیست، بلکه یک فرهنگ است و مجموعه ای از وظایف و تکالیف است که باید عملی شود تا یک فرد، منتظر حقیقی مولا و امام خود باشد.

* اعتقاد به مهدویت، در حیات معنوى فرهنگى، اجتماعى و سیاسى جامعه چه تأثیرى دارد؟

به نظر می رسد تحقیق و پژوهش پیرامون کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت یک ضرورت می باشد. یکی از کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، خودسازی اجتماعی و ایجاد زمینه‌های لازم برای پرورش و تربیت گروهی منتظر مؤمن و متقی است. اعتقاد به مهدویت موجب می‌شود تا جامعه منتظر در تربیت خویش بکوشد و صفات نیک و اخلاق حسنه را در خود نهادینه کند.

همچنین اعتقاد به حضور دائمی امام عصر(عج) در زندگی مردم و عرضه اعمال بر آن حضرت، موجب می‌شود تا هر یک از معتقدین به امام(ع)، نظارت او را در زندگی فردی و اجتماعی خود با همه وجود احساس نماید و از این راه افراد به تکامل روحی می‌رسند.

گفتگو: مهدی زارعی شبخانه

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha