شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام زمان(عج)

پژوهشگر و نویسنده مهدویت، بیان و ایجاد اطلس غدیر تا نهم ربیع را از بهترین ابزار تبلیغی برای نشان دادن لایه های پیدا و پنهان تاریخ اسلام و امروز دانست.

حجت الاسلام محمد رضایی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: روز نهم ربیع، روز آغاز امامت امام زمان(عج) است، ولی سوای بحث مهدویت باید در این روز مظلومیت امام حسن عسکری(ع) را نیز زدود.

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) یکی از مظلوم ترین ائمه ما است که متاسفانه هنوز قدر و ارزش کار بزرگی که ایشان برای نجات شیعه و مکتب امامت انجام دادند برای مردم تبیین نشده است.

این استاد مباحث مهدوی خاطرنشان کرد: درس های بزرگی که می توان از سالهای امامت امام حسن عسکری(ع) گرفت، درس های است که می تواند در مدیریت بحران و برنامه ریزی های علمی و فرهنگی در دنیای معاصر بهترین کمک و راهنما باشد؛ شیوه مدیریتی حضرت برای شیعیان، شیوه ای بسیار پیچیده و هوشمندانه بود؛ در حقیقت ایشان به بهترین شکل ممکن از تمام ظرفیت هایی که در آن زمان وجود داشت و به رغم محدودیت های خاصی که بر ایشان رواداشته شده بود سامانه امامت را به موعود پیوند دادند.

وی گفت: امام حسن عسکری(ع) شش سال بیشتر امام نبود، چون دشمنان می دانستند که ایشان پدر آخرین حجت(ع)خواهد بود سعی می کردند به جایی نرسد که ایشان بتوانند فرزند خود را به دنیا آورده و ایشان را حفظ کنند و به همین زمینه سعی داشتند که ایشان را به شهادت برسانند؛ ایشان تنها امامی است که در شهر سامرا زندگی کرد و جای دیگری زندگی نکردند زیرا دشمنان اجازه ندادند که ایشان از این شهر نظامی و حصارگونه خارج شوند.

این محقق و پژوهشگر حوزه اظهارکرد: نکته جالب این است که ایشان در این سالها چند مرتبه به زندان رفتند و در این همین شهر نیز این حصر را تحمل کردند؛ ایشان سه مرحله ای که به زندان گرفتار شدند، آزادی ایشان با قتل خلیفه صورت گرفت؛ دو خلیفه سعی داشتند که امام را بی سر و صدا به شهادت برسانند که مبادا امام زمان(عج) متولد شوند؛ اولین مرتبه، چند ماه پس از قبل پدر و یک ماه قبل از تولد امام زمان بود که خلیفه قصد کشتن امام را داشت.

وی گفت: در این شرایط امام در جمع بین دفع فتنه و تولد فرزند قرار گرفتند و به همین خاطر دست به دعا برداشتند و خلیفه عباسی در یک شورش بسیار ساده به قتل رسید و امام نیز از زندان آزاد شدند ولی این آزادی بیش از شش ماه به طول نیانجامید اما در همین مدت نیز حضرت به وظیفه تاریخی خود به بهترین شکل عمل کردند و تولد امام زمان(عج) را به بهترین شکل مدیریت کردند که ایشان محافظت شده و در بهترین شرایط متولد شوند.

نویسنده کتاب اطلس مهدویت بیان کرد: ایشان ولادت امام زمان(عج) را از طریق عثمان سعید به عراقیون و از طریق احمد بن اسحاق به شیعیان ایران خبر دادند؛ دشمن که به شدت از امام عسکری ترس داشت دوباره در زمان خلیفه بعدی، ایشان را در زندان افکند؛ ولی مهتدی نیز با نفرین امام حسن عسکری (ع)از بین رفتکه نشان می دهد که این جریان تا چه اندازه جدی بوده است و امام در چه شرایط سخت و مرارت بار و چه شرایط پیچیده ای باید این ماموریت عظیم را به انجام  می رساندند.

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: پس از ولادت امام زمان(عج) حضرت امام حسن عسکری(ع) در ابتدا با اصل اطلاع رسانی و سپس بیعت گیری و خبر از غیبت حضرت ولی عصر(عج) مردم و شیعیان را برای رسیدن به شرایط جدید آماده کردند.

وی گفت: سازمان وکالت و نوابی که حضرت در سامرا و جغرافیای شیعی داشتند اجازه ندادند که کوچکترین درز اطلاعاتی ایجاد شود و دشمن متوجه برنامه های حضرت شوند؛ امام به دلیل شرایط خاصی که داشتند مجبور بودند که ولادت حضرت و بیعت گیری از سران قبایل شیعه و شیعیان و هم چنین اطلاع رسانی پیرامون وظایف شیعیان در زمان امامت امام زمان(عج) را انجام دهند ولی هیچ نامحرمی نمی بایست از این جریانات اطلاع می یافت.

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: امام قبل ازشهادت در یک جلسه چهل نفری، بزرگان شیعه را در سامرا فراخواند و از آنها برای امام زمان(عج) بیعت گرفتند و حتی نایبان اول و دوم را نیز به شیعیان معرفی می کنند که نشان می دهد که امام عسکری برای تولد امام زمان دارای یک تدبیر پیچیده و بسیار حکمت آمیز بودند.

این محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) بود که شیعیان با یک شرایط جدید مواجه بودند و خود را برای امامت امامی آماده می کردند که قرار بود از جمع آنها غایب شوند؛ نکته جالب این است که دو نایب اول از سوی امام حسن عسکری(ع) معرفی شده بودند و شیعیان پس از ایشان گوش به امر امام خود منتظر وظایف جدید بودند.

وی گفت: اگر بخواهیم امروز نیز به سان همان شیعیان آن منتظر واقعی باشیم باید هر آنچه که امام به ما گفته است و در تاریخ امامت به ما رسیده است را مو به مو اجرا کنیم.

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: در واقع انسان مسلمان از دوران پیامبر تا امام زمان(عج) یک انسان 250 ساله است که مقام معظم رهبری نیز به این بحث اشاره داشتند که باید این انسان 250 ساله به خوبی تحلیل شود تا نقاط ضعف و قوت این جامعه شناخته شده و ارزش و جایگاه امامت به خوبی برای مردم تبیین شود که اگر جامعه از ولایت دست بردارد هیچ نتیجه ای جز سقوط نخواهد داشت.

وی گفت: یکی از ایده های جذابی که مسئولان فرهنگی و طلاب و مبلغان می توانند از آنها در نهم ربیع استفاده کننده استفاده از همین مدل و در قالب یک اطلس مهدویت است؛ چنانکه در مراسم جشن های دهه فجر فضای نمایشگاهی در مدارس ایجاد می شود می توانیم گاه نامه ظهور و امامت امام زمان(عج) را نیز به همین شکل تهیه و در یک فضای نمایشگاهی برای کودکان و نوجوانان به نمایش بگذاریم.

این محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: ایجاد طرح نمایشگاهی با عنوان غدیر تا نهم ربیع که نشان دهنده ماهیت جریانات جامعه اسلامی است بهترین زمینه فکری را برای دانش آموزان و آشنایی با وظایف امروز در جامعه فراهم می آورد؛ در این طرح نمایشگاهی می توان شخصیت های سیاه و سفید و خاکستری و منافق را بازنمایی کرد و در این شرایط می توان به خوبی وظایف امروز مردم را نیز مشخص کرد.

وی گفت: حوزه های علمیه به عنوان بزرگترین پایگاه نشر معارف اهل بیت(ع) باید در این روز نهضت عظیم تبلیغی و تبیینی خود را هویدا کنند و معارف مهدویت را به شکل علمی و عملی برای مردم تبیین کنند.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha